آفتاب

انتقاد طالبان از آمریکا و هند/ آغاز تبلیغات انتخاباتی در افغانستان

انتقاد طالبان از آمریکا و هند/ آغاز تبلیغات انتخاباتی در افغانستان

تیراندازی به کامیون های ناتو، انتقاد طالبان از آمریکا و هند و آغاز تبلیغات انتخاباتی نامزدهای انتخابات شوراهای استانی افغانستان از جمله تحولات مهم همسایگان شرقی کشورمان به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی بازگشایی مسیر تردد خودروهای تدارکاتی ناتو به افغانستان از طریق پایانه مرزی تورخم در شمال غرب پاکستان پس از توقف سه ماهه و اعتراض و تحصن هواداران حزب تحریک انصاف به حملات آمریکا، اکسپرس تریبون از کشته شدن دو راننده و زخمی شدن دو فرد دیگر در حمله شبه نظامیان به کامیون های تدارکاتی ناتو در منطقه قبیله نشین خیبر در شمال غرب پاکستان و تیراندازی طالبان به کامیون های ناتو خبر داد.

در همین حال دادگاهی در پاکستان محاصره مسیر تدارکاتی ناتو در مرز افغانستان را از سوی حزب تحریک انصاف حزب حاکم در شمال غرب این کشور در اعتراض به حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در مناطق قبیله نشین غیر قانونی خوانده و اعلام کرده است فعالان سیاسی نمی توانند با زور مانع ورود خودروهای نقلیه شوند.

دادگاه پاکستان تاکید کرد که دولت باید به آزادی و حقوق بشر احترام گذاشته و بستن مسیر تدارکاتی ناتو توجیه پذیر نیست. بر این اساس فعالان حزب تحریک انصاف و جماعت اسلامی مانع ورود کامیون های ناتو از افغانستان به پاکستان شدند که از طریق منطقه تورخم انجام می شود.

در ادامه این گزارش آمده است که عمران خان سیاستمدار پاکستانی، بازیکن سابق کریکت و رهبر حزب تحریک انصاف در نوامبر گذشته مسیر تدارکاتی ناتو را در اعتراض به حملات آمریکا مسدود کرد و از پنتاگون خواست تا ارسال کمک های خود به نیروهایش در افغانستان را از طریق منطقه تورخم به حالت تعلیق درآورد.

خبر دیگر اینکه در پی انفجار روز گذشته در پاکستان، نواز شریف نخست وزیر این کشور در نشستی فوری در کاخ ریاست جمهوری در گفتگو با مقامات سیاسی و نظامی ضمن بررسی اوضاع امنیتی در وزیرستان شمالی خواستار تلاش مقامات پاکستانی برای برقراری صلح در پاکستان شد.

راحیل شریف فرمانده ارتش، ظهیر الاسلام رئیس سرویس اطلاعاتی، سپهبد اشفاق ندیم احمد رئیس ستاد ارتش، خواجه آصف وزیر دفاع، چودهری نثار علی خان وزیر کشور و اسحاق دار وزیر دارایی پاکستان از جمله افراد حاضر در این اجلاس امنیتی بودند.

به نوشته نیشن، "مولانا سمیع الحق" عضو کمیته پیشنهادی طالبان پاکستان اعلام کرد که آمریکا و هند در پی ضربه زدن به روند صلح در پاکستان هستند.

خبر دیگر اینکه شاهدالله شاهد سخنگوی طالبان پاکستان که برای از سرگیری روند مذاکرات صلح با دولت آتش‌ بس یک ماهه اعلام کرده است، ضمن محکومیت عملیات تروریستی روز گذشته، هرگونه ارتباط با این انفجار را رد کرد.

خبرگزاری فرانسه همچنین از آغاز تبلیغات انتخاباتی دو هزار و 713 نفر از نامزدهای انتخابات شوراهای استانی افغانستان و نصب عکس های تبلیغاتی و برگزاری همایش های مردمی خبر داد که 308 نفر از آنان را زنان تشکیل می دهند.

مسئولان کمیسیون مستقل شکایت های انتخاباتی افغانستان با اشاره به انتخاب 458 نفر برای ورود به شوراهای استانی از نامزدها خواستند تا در چارچوب قانون انتخابات افغانستان فعالیت کنند.

رسانه های افغانی با اشاره به سفر ضرار احمد عثمانی وزیر امور خارجه افغانستان به ترکمنستان و دیدار با همتای ترکمنستانی در شهر عشق آباد گسترش همکاریهای دو جانبه در زمینه ایجاد راه ترانزیتی میان افغانستان و بحیره سیاه از طریق ترکمنستان، آذربایجان و گرجستان، ایجاد راه ترانزیتی میان افغانستان و قزاقستان از طریق ترکمنستان، انتقال انرژی از ترکمنستان به افغانستان و انتقال گاز از ترکمنستان به پاکستان و هند از طریق افغانستان (پروژه تاپی) را از جمله محورهای مهم این دیدار عنوان کردند.

ضرار احمد عثمانی در این دیدار با اشاره به اهمیت روابط دوستانه با ترکمنستان به عنوان همسایه افغانستان یک سند همکاری سیاسی-دیپلماتیک را با همتای ترکمنستانی خود امضا کرد.

کد N162015

وبگردی