آفتاب

اجرایی شدن نخستین شهرک صنعتی عراق با مشارکت ایران

اجرایی شدن نخستین شهرک صنعتی عراق با مشارکت ایران

سلیمانیه – ایرنا- سرکنسول ایران در سلیمانیه اعلام کرد، پروژه نخستین شهرک صنعتی در کشور عراق در استان سلیمانیه منطقه ˈعربتˈ، با مشارکت شرکت های ایرانی و عراقی، به مرحله اجراییˈ رسیده و آماده واگذاری به صاحبان صنایع و سرمایه گذاران در شمال عراق شده است.

سعید محبوبی نژاد امروز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت، این شهرک صنعتی، برای صاحبان صنایع و شرکت های ایرانی، جهت صادرات دانش فنی و تکنولوژی و نیز صادرات صنعتی ، یک فرصت طلایی است.

پروژه شهر صنعتی کردستان در استان سلیمانیه منطقه عربت در کشور عراق، از سال 1388 توسط شرکت ˈپاریزری صنعت کردˈ دولت اقلیم کردستان ارایه شد و پس از حدود پنج سال، موفق به تخصیص 250 هکتار زمین برای این پروژه در منطقه عربت در استان سلیمانیه عراق شد.

این پروژه برای ایجاد یک شهرک صنعتی مشترک بین صاحبان صنایع و تکنولوژی و دانش فنی و سرمایه گذاران ایرانی و همچنین با مشارکت تجار عراقی برای ایجاد واحدهای تولیدی در هشت بخش صنایع پتروشیمی و شیمیایی، صنایع ساختمانی، صنایع برق، صنایع فلزی، غیر فلزی، نساجی ، آرایشی و بهداشتی دارویی و نیز صنایع غذایی طراحی شده است.

تمامی طراحی های جامع این شهرک ازجمله نقشه های آماده سازی زمین و جاده ها و تامین انرژی و خطوط برق، به علاوه آب و فاضلاب انجام شده است.

محبوبی نژاد همچنین اضافه کرد: قرارداد نهایی این پروژه از سوی شرکت ایرانی پاریزری صنعت کرد و شرکاء عراقی نیز به امضا دولت اقلیم کردستان رسیده است و دولت اقلیم کردستان مجوزی به ملبغ 2 میلیارد دلار برای شرکت های فوق صادر کرده که طبق آن شرکت های فوق پروژه را تحت نام ( شهرک صنعتی کردستان ) به ثبت رسانده اند.

شرکت های مذکور در صدور مجوز و قرارداد نیز به عنوان مجری این پروزه اختیار تام دارند که امتیاز 250 هکتار زمین را در اختیار صاحبان صنایع ایرانی و یا شرکت های محلی و خارجی قراردهند و مدیریت اداره نخستین شهرک صنعتی نیز به این شرکت واگذار شده است.

سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق به امتیازاتی که دولت اقلیم کردستان برای سرمایه گذاران در این پروژه در نظر گرفته، اشاره کرد و معافیت 10 و 5 ساله گمرکی، معافیت گمرکی برای ورود ماشین آلات واحدهای تولیدی، استفاده از تسهیلات بانکی، طبق آیین نامه وزارت صنایع، بدون بهره تا سقف 20 درصد پروژه را از جمله این تسهیلات عنوان کرد.

وی، استفاده از تسهیلات بانکی بعد از 40 درصد پیشرفت کار و فک رهن زمین پروژه، افزایش تعرفه های گمرکی جهت حمایت از تولید داخلی، مجوز انتقال سرمایه و سود آن به سرمایه گذار پروژه، از زمان اتمام پروژه، موافقت درخصوص همکاری جهت گرفتن اقامت برای مدیران و نیروهای کار در این منطقه ، حق انتقال و واگذاری کارخانه و شرکت به سرمایه گذار بعد از اتمام پروژه ، از دیگر تسهیلاتی است که برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است.

همچنین از دیگر تسهیلاتی که به سرمایه گذاران در این پروژه اختصاص می یابد، می توان به امکان بیمه سرمایه ، امکان مالکیت صد در صدی با حق واگذاری سهام آن، مجوز صدور کالای تولیدی به هر نقطه دنیا و واگذاری امتیاز پروژه ها برای اجاره 49 ساله اشاره کرد.

محبوبی نژاد در خصوص خدماتی که شرکت های مجری به متقاضیان ارائه می دهند نیز گفت، در این پروژه خدمات متنوعی برای سرمایه گذاران تعریف شده که ازجمله ارایه هرگونه اطلاعات مورد نیاز جهت تاسیس شرکت و واحدهای تولیدی و ارایه دستور العمل های ثبت شرکت از اداره ثبت شرکت ها و اطلاعات مربوط به موافقت از وزارت صنایع و محیط زیست و دستگاه ذیربط، برای ایجاد واحد تولیدی ، ثبت شعبه یا شرکت های محلی در کردستان عراق، دادن موافقت سرمایه گذاری و تخصیص زمین مورد نیاز برای متقاضی ، اخذ موافقت اصولی و بهره برداری از وزارت صنایع و اخذ موافقت از سازمان محیط زیست و دستگاه های ذیربط ، از جمله این خدمات است.

تهیه پروپوزال های اولیه برای دریافت تاییدیه واحدهای تولیدی و نیز مشاوره درخصوص بیمه ریسک سرمایه گذاری و هرنوع بیمه دیگر، مشاوره در خصوص گرفتن تسهیلات بانکی و فاینانس از کشور های عراق و ایران و دیگر کشورها ، گرفتن تاییدیه های لازم از دستگاه های ذیربط جهت پروانه ساختمان و مشاوره در خصوص معرفی شریک و سرمایه گذار از اقلیم کردستان به شرکت ها و سرمایه گذاران ایرانی، هم از دیگر خدماتی است که برای سرمایه گذاران در این پروژه در نظر گرفته شده است.

سرکنسول ایران در سلیمانیه تاکید دارد که امتیازات، تسهیلات و خدماتی که در این پروژه برشمرد، می تواند زمینه مناسبی را جهت ایجاد یک قطب توسعه صادرات پایدار برای کشور جمهوری اسلامی ایران، بخصوص صاحبان صنایع فراهم کند.

خاورم**1770**1586
کد N161839

وبگردی