آفتاب
رسولی در‌گفت‌وگو با ایلنا:

مخالفت‌های دولت با مجلس به ضرر جریان اصولگرا است

مخالفت‌های دولت با مجلس به ضرر جریان اصولگرا است

از آنجا که اصولگرایان از بابت نفوذ به مجلس یازدهم نیز نگرانی دارند؛ بنابراین برای ماندگاری در قدرت با سیاستهای راهبردی و تاکتیکی متعارض با سیاستهای دولت گذشته با دولت یازدهم چالش دارند.

عضو هیات رئیسه بنیاد باران گفت: از طرفی نیز مخالفت با دولت از دیدگاه اصولگرایی به خصوص بخش متعلق به جبهه پایداری لازمه ابراز وجود سیاسی بوده و از سویی دیگر این مخالفت‌ها به دلیل امیدواری و رضایت مردم از دولت برای کلیت جریان اصولگرا هزینه‌هایی را نیز در پی دارد.

حسن رسولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با تقابل بین دولت و بخشی از مجلس با بیان اینکه پایگاه سیاسی جریان اصولگرایی که امروز اکثریت مجلس نهم را در اختیار دارد با دولت یازدهم تفاوت ماهوی و آشکاری دارد، اظهار داشت: جریان اصولگرا در دولت گذشته با تکیه بر این‌ جایگاه سیاسی، مجلس و دولت را به صورت همزمان در اختیار داشته‌است و لذا مناسبات اکثریت مجلس با دولت نهم و دهم مناسبات حسنه‌ای بوده و درجایگاه حامی اصلی دولت نه تنها به نحو کامل نسبت به انجام وظایف نظارتی خویش در دولت عمل نمی‌کرد، بلکه نسبت به مواضع و عملکرد دولت آقای احمدی‌نژاد از موضع تمجید و بعضا تکریم رفتار می‌کرد.

عضو هیات رئیسه بنیاد باران در ادامه افزود: جریان انتخابات ریاست جمهوری۹۲ با رأی مردم این معادله را تغییر داد و مردم علیرغم بسیج همه بخشهای اصولگرایی و خیز برداشتن برای تصاحب مجدد قوه مجریه و درشرایطی که بیشترین تعداد کاندیداهای ریاست جمهوری متعلق به زیربخشهای جریان اصولگرا بود، رأی دهندگان که از نحوه عملکرد یک دست مجلس و دولت نسبت به اصولگرایان ناراضی بودند به هیچکدام از کاندیداهای متبوع این جریان رای ندادند و فردی را انتخاب کردند که مورد حمایت هیچ کدام از احزاب و زیر مجموعه اصولگرایی نیست.

وی خاطرنشان کرد: برعکس ظرفیت سیاسی منتقد جریان اصولگرا، با پشتیبانی اصلاح طلبان و شخصیت‌های بانفوذی مانند آقایان خاتمی، ‌ هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری و در ادامه با فداکاری ملی آقای دکتر عارف درکمال ناباوری اصولگرایان، اقای دکتر روحانی به عنوان کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان رأی آورد و امروز جریان اصول گرا بر خلاف سال گذشته آرامش خیال قبلی خود را از دست داده است.

رسولی با بیان اینکه قوه مجریه از نفوذ جریان اصولگرا خارج شده‌است،گفت: از آنجا که اصولگرایان از بابت نفوذ به مجلس یازدهم نیز نگرانی دارند بنابراین برای ماندگاری در قدرت با سیاستهای راهبردی و تاکتیکی متعارض با سیاستهای دولت گذشته با دولت یازدهم چالش دارند.

عضو هیات رئیسه بنیاد باران همچنین پیش بینی کرد: روند چالشی برخی از نمایندگان مجلس با دولت تا پایان دوره مجلس تداوم داشته باشد، هر‌چند که ممکن است نحوه و شکل این چالش تغییر کند.

وی با اشاره به نوعی سرگردانی و بلاتکلیفی در رفتار مجلس در مواجه با دولت خاطر‌نشان کرد: به عنوان مثال در یک مورد نمایندگان بالا‌ترین رأی اعتماد را به وزرا می‌دهند و در مورد دیگری بالا‌ترین سوال و تذکر را در دستور کار خود می‌دهند.

رسولی در ادامه افزود: از طرفی نیز مخالفت با دولت از دیدگاه اصولگرایی به خصوص بخش متعلق به جبهه پایداری لازمه ابراز وجود سیاسی بوده و از سویی دیگر این مخالفت‌ها به دلیل امیدواری و رضایت مردم از دولت برای کلیت جریان اصولگرا هزینه‌هایی را نیز در پی دارد.

عضو هیات رئیسه بنیاد باران ضمن اشاره به سوابق طولانی روحانی در مجلس گفت: پیش‌بینی می‌شود آقای روحانی با توجه به تجربه و شناخت خود از سازو کار‌های پارلمانی با همین موضع تکریمی، مناسبات مجلس و دولت را با استفاده از سایر ظرفیت‌های دولت ادامه دهد و لذا به عقیده من از این حیث جای نگرانی وجود ندارد، به ویژه اینکه پیش‌بینی می‌کنم روابط دولت با روسا و فراکسیون‌های معتدل اصولگرا در دوران باقی مانده عمر مجلس نهم بهبود یابد.

کد N161195

وبگردی