آفتاب

یک متخصص داخلی: نکات بهداشتی در نظافت‎های قبل از نوروز جدی گرفته شود

یک متخصص داخلی: نکات بهداشتی در نظافت‎های قبل از نوروز جدی گرفته شود

یک متخصص داخلی در خصوص رعایت موارد بهداشتی، گفت: مردم باید نکات بهداشتی در نظافت‎های قبل از عید نوروز را جدی بگیرند.

"علیرضا خادم‎المله" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، اظهارکرد: همه ساله با فرا رسیدن سال نو طبق یک سنت پسندیده و نیکو، ایرانیان شروع به تمیز کردن خانه و محله خود می‎کنند تا با ظاهری آراسته آغازگر سالی خوش باشند، ولی در این بین باید بدانند که رعایت نکات بهداشتی و ایمنی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به خود ضروری است.

وی افزود: طبق آمار، بسیاری از موارد کمر درد، دست درد، شکستگی‎های ناشی از افتادن و تشدید بیماری‎های تنفسی و قلبی در آخرین روزهای سال افزایش چشم‌گیری دارد.

خادم‎المله تصریح کرد: برای نظافت خانه باید برنامه‌ریزی دقیق کرد تا از انجام کارهای سنگین در زمانی فشرده و کوتاه جلوگیری شود. همچنین از بلند کردن اجسام سنگین به تنهایی باید پرهیز شود و هنگام بلند کردن اجسام به جای خم شدن از کمر با خم کردن زانوها اجسام را از روی زمین بلند کنند. گفتنی است، کسانی که سابقه بیماری‎های مربوط به کمر دارند در صورت بلند کردن اجسام سنگین و حتی سبک به روش غلط در معرض آسیب شدید طناب نخاعی هستند که می‎تواند باعث زمین‎گیر شدن این افراد ‌شود.

متخصص داخلی و درد، عنوان کرد: برای جارو کردن بهتر است از جاروهای دسته بلند و تی‎های زمین‌شویی استفاده شود تا فشار کمتری به ناحیه‎های کمر، دست و گردن وارد شود. همچنین به هنگام کار با مواد شوینده از دستکش و ماسک استفاده شود و حتی‎الامکان از راه بینی تنفس شود و فرد سپس هرچه سریع‌تر بینی خود را تمیز کند.

خادم‎المله یادآور شد: افرادی که سابقه بیماری‏های ریوی دارند باید از تماس با مواد شوینده اسیدی و قلیانی مثل جوهرنمک پرهیز کنند، همچنین افراد سالم نیز نباید در چنین محیط‌هایی قرار بگیرند؛ در حقیقت برای استفاده از این مواد، پس از ریختن ماده شوینده به محل مورد نظر بعد از گذشت چند ساعت به آن محل مراجعه کرده و شروع به نظافت کنند تا با این روش آسیب کمتری به بدن وارد شود؛ چرا که کار در آن همان لحظه بدترین حالت ممکن است و به دلیل متصاعد شدن بخار به هوا، تنگی نفس تشدید می‌شود که در این شرایط فرد مصدوم باید سریعاً به مراکز درمانی منتقل شود.

انتهای پیام

کد N160933

وبگردی