آفتاب

ایندین اکسپرس: هند باید در روابطش با تهران و ریاض توازن برقرار کند

ایندین اکسپرس: هند باید در روابطش با تهران و ریاض توازن برقرار کند

تهران-ایرنا- روزنامه ˈایندین اکسپرسˈ با تاکید بر ضرورت برقراری توازن در روابط هند با ایران و عربستان، آن را به سود این کشور ارزیابی کرد.

این روزنامه هندی در سرمقاله امروز (سه شنبه) خود نوشت: هند هفته گذشته تقریبا به طور همزمان میزبان ˈسلمان بین عبدالعزیزˈ ولیعهد عربستان و ˈمحمد جواد ظریفˈ وزیر خارجه ایران بود. مقامات ایران و عربستان در هیچ یک از مسائل بین المللی توافق ندارند هر چند که هر دوی این کشورها اسلامی و تولید کنندگاه اصلی نفت هستند.

ایندین اکسپرس در ادامه سرمقاله خود نوشت: در حالی که عربستان اسلام وهابی را ترویج می کند، شیعیان سراسر جهان در رابطه با مسائل مذهبیشان از ایران الگو می گیرند. هند بهترین روابط را با هر دو کشور حفظ کرده است.

عربستان تنها منبع اصلی تامین کننده نفت هند نیست اما میزبان ده ها هزار کارگر هندی است. در مقابل، ایران به کمک هند برای غلبه بر تحریم های شدید غرب چشم دوخته است.

هند به هیچ وجه خواستار فشار بر ایرانی ها بر سر برنامه هسته ای این کشور نیست. به عبارت دیگر، دهلی نو رویکرد ظریف و دقیقی را اتخاذ کرده که همچنین به اقدام جدی برای برقراری توازن در روابطش با هر دو کشور نیاز دارد. هند نمی تواند به هر دلیلی با هر یک از این کشورها خصومت داشته باشد.

دهلی نو باید مراقب باشد گرفتار اختلافات دو کشور نشود. عربستان و ایران وعده داده اند نقش مهمی در آینده توسعه عربستان و افغانستان ایفا کنند.

هند از سوی دیگر، منافع بیشماری در افغانستان دارد و در این کشور فعالیت های سرمایه گذاری به ارزش میلیون ها دلار انجام داده است. این کشور باید مراقب سرمایه گذاری ها خود به محض خروج کشورهای غربی از افغانستان باشد.

این فقط یکی از ابعاد این مساله است. هند ممکن است تمایلی به مداخله نداشته باشد اما این بدان معنا نیست که این کشور نباید برای آشتی بین ایران و عربستان تلاش کند.

این امر به تحکیم روابط دهلی نو و ریاض از یک سو و دهلی نو و تهران از سوی دیگر کمک خواهد کرد. البته این کار آنچنان که گفته می شود آسان نیست اما نابرده رنج گنج میسر نمی شود.

مترجمام**9158**1479
کد N160836

وبگردی