آفتاب

اجلاس سران شانگهای با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان برگزار می شود

اجلاس سران شانگهای با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان برگزار می شود

دوشنبه ـ ایرنا - سخنگوی وزارت امور خارجه تاجیکستان اعلام کرد که چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری شانگهای با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران سپتامبر سال جاری میلادی (شهریور 93) در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار می شود.

ˈ عبدالفیض عطایفˈ روز سه شنبه در نشستی مطبوعاتی افزود: در راستای برگزاری سیزدهمین اجلاس کشورهای سازمان همکاری های شانگهای در سال جاری میلادی، پنج نشست شورای وزیران و مقام های کشور های عضو و ناظر این سازمان نیز تشکیل خواهد شد.

عطایف گفت: با توجه به آن که تاجیکستان از ماه سپتامبر سال 2013 ریاست سازمان همکاری های شانگهای را بر عهده گرفته است، چهاردهمین اجلاس سران با عنوان ˈ همکاری، هم رشدی همشکوفایی ˈ برگزار می شود.

وی اعلام کرد: قرار است در سال جاری میلادی پنج نشست شورای وزیران و مقام های کشور های عضو و ناظر سازمان شانگهای شامل جلسات شورای وزرای امور خارجه ،

وزاری دفاع و وزرای فرهنگ ، نشست معاونان شورای امنیتی و جلسه روسای بخش مبارزه با قاچاق مواد مخدر این سازمان برگزار شود.

عطایف گفت: به این ترتیب انتظار می رود که اول ماه آوریل سال جاری ملاقات وزرای دفاع کشور های عضو سازمان شانگهای در شهر دوشنبه برپا شود .

همچنین بر اساس اطلاع وزارت امور خارجه تاجیکستان، در چارچوب برگزاری این اجلاس، کنفرانس بین المللی عملی تحت عنوان ˈ سازمان همکاری های شانگهای در تامین امنیت منطقه ای: مشکل ها و دورنما ˈ برگزار می شود که در آن روسا و نمایندگان مراکز مطالعاتی کشور های عضو ، ناظر و شرکای سازمان شانگهای دعوت می شوند.

در نشست سران کشور های عضو سازمان شانگهای ماه سپتامبر سال گذشته میلادی در بیشکک ،ریاست دوره ای این سازمان به تاجیکستان واگذار شد.

انتظار می رود مسائل امنیتی منطقه ای و جهانی به خصوص وضع افغانستان با توجه به خروج نیر وهای ناتو از این کشور تا پایان سال جاری و پیامد های آن برای کشور های همسایه از موضوعات محوری نشست سران کشور های عضو سازمان شانگهای در دوشنبه باشد.

سازمان همکاری های شانگهای در سال 2001 با عضویت چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شد.

جمهوری اسلامی ایران، هند، افغانستان، مغولستان و پاکستان در این سازمان مقام ناظر را دارند.

آساق**1663**5981
کد N160590

وبگردی