آفتاب

وکیلی: توسعه فردی پیش‌شرط توسعه جامعه است/مردم در میدان مبارزه با مفاسد اقتصادی حاضر باشند

وکیلی: توسعه فردی پیش‌شرط توسعه جامعه است/مردم در میدان مبارزه با مفاسد اقتصادی حاضر باشند

مدیرمسئول روزنامه ابتکار با بیان اینکه "توسعه فردی پیش‌شرط توسعه کلی جامعه است"، اظهار کرد: زمانی برخی افراد معتقد بودند که ساختار و لجستیک نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه یک جامعه ایفا می‌کند اما تجربه ایران نشان داد که افراد نقشی کلیدی در توسعه یک جامعه دارند.

محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به نقش تک تک افراد جامعه در شکل‌گیری فرهنگ توسعه، تصریح کرد: بی‌شک پیش‌شرط توسعه کلی جامعه، توسعه فردی است؛ چراکه تا زمانی که افراد رفتارهای خود را توسعه ندهند، نمی‌توان هیچگاه به توسعه با اصلاح ساختارها امیدوار بود.

وی با بیان اینکه "پیشتر بسیاری از افراد معتقد بودند که ساختارها و لجستیک نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه یک جامعه ایفا می‌کند"، خاطرنشان کرد: تجربه ایران نشان داده است که رفتار افراد نقشی کلیدی در توسعه یک جامعه دارد.

این فعال رسانه‌ای با تاکید بر اینکه "عقلانیت پیش‌شرط توسعه است"، گفت: احترام به رأی مخالف، پذیرش اصل تضارب آرا و همچنین به رسمیت شناختن عقاید مختلف از جمله مواردی است که به عنوان پیش‌شرط توسعه در جامعه به حساب می‌آید و برای ترویج فرهنگ توسعه در کشور باید آنها را در فرهنگ کشور نهادینه کرد.

وکیلی با بیان اینکه "توسعه در بن‌بست فردگرایی، تحمل نکردن یکدیگر و احترام نگذاشتن به عقاید همدیگر و همچنین عدم سعه صدر گرفتار شده است"، افزود: اتوبان توسعه، اتوبان بردباری و سعه صدر و عقلانیت و احترام به عقاید مخالف است.

مدیرمسئول روزنامه ابتکار با اشاره به نقش مفاسد اقتصادی در ایجاد مانع بر سر راه توسعه نیز با تاکید بر اینکه "مفاسد اقتصادی محصول فرآیندهای غیرشفاف در جامعه هستند"، تصریح کرد: چنانچه در جامعه‌ای همه افراد دسترسی یکسانی به اطلاعات داشته باشند و قانون حاکم باشد و رسانه‌ها نیز ایفاگر نقش نظارتی خود باشند و در ضمن ظرفیت‌های نقد نیز در این جامعه وجود داشته باشد، همه آحاد جامعه می‌توانند به عنوان یک ناظر عمل کنند تا دست‌های ناپاک نتوانند امنیت کشور و منافع ملی را تهدید و پایمال کنند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه "مردم در مبارزه با مفاسد بویژه مفاسد اقتصادی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند"، گفت: چنانچه برای مردم میدانی برای نظارت فراهم شود و همچنین آنها در بیان نقدهای خود هیچگونه لکنت زبانی نداشته باشند و روحیه مطالبه‌گری خود را حفظ کنند، قطعاً می‌توانند در مبارزه با مفاسد از جمله مفاسد اقتصادی تأثیر بسیاری داشته باشند. مردم باید همواره در میدان مبارزه با مفاسد اقتصادی حاضر باشند تا باب فساد در جامعه بسته شود، چون زمانی که آنها نباشند، همواره راه برای فساد هموار است.

انتهای پیام

کد N160369

وبگردی