آفتاب

تظاهرات ضد دولتی دربوسنی وهرزگوین وارد بیست وششمین روز خود شد

تظاهرات ضد دولتی دربوسنی وهرزگوین وارد بیست وششمین روز خود شد

بلگراد-ایرنا- تظاهرات شهروندان ناراضی منطقه فدراسیون بوسنی وهرزگوین از سیاست اقتصادی دولت که ازبیست وشش روز پیش درشهرهای مختلف اغازشده است، مردم این منطقه روزدوشنبه نیز با جمع شدن درخیابان های سارایوو نارضایتی خود را از حکومت ابراز داشتند.

به گزارش ایرنا ازمنابع خبری، تظاهر کنندگان درشهر سارایوو با دست داشتن پلاکارت هایی که برروی آنها نارضایتی خود را از وضعیت کنونی کشور بیان کرده بودند، خواستار استعفای تمامی مقامات و برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری شدند.

نمایندگان تظاهرات کنندگان با اشاره به اینکه دولتمردان فدراسیون بوسنی وهرزگوین هیچ اقدام مثبتی برای مردم انجام نداده اند گفتند که حتی خداوند آنها را حلال نمی کند.

نارضایتی مردم از درصد بیکاری بالا، فساد مالی، اوضاع اجتماعی و رفاهی و ناتوانی دولت در رفع معضلات اقتصادی در فدراسیون بوسنی و هرزگوین را می توان از مهمترین عامل تظاهرات گسترده مردم در این قسمت از بوسنی و هرزگوین نام برد که وارد بیست و ششمین روز خود شده است.

تظاهرات ضد دولتی که 26 روز پیش از شهر توزلا آغاز و به دیگر شهرهای فدراسیون بوسنی و هرزگوین کشیده شد؛ همچنان ادامه دارد و تظاهر کنندگان نیز در شهر سارایوو و دیگر شهرهای فدراسیون اعلام کردند که تظاهرات تا استعفای تمامی مقامات حکومت فدراسیون بوسنی و هرزگوین و انتخابات زودهنگام در تمامی سطوح ادامه خواهد داشت.

تظاهرات کنندگان در بوسنی و هرزگوین بر این باورند که حکومت سارایوو در حل و فصل مشکلات اقتصادی و تأمین معیشتی آنها ناتوان است.

تظاهرات مردم در بیش از سه هفته گذشته که پس از جنگ های داخلی در بوسنی و هرزگوین در سال های 1992 تا 1995، بزرگترین نا آرامی در منطقه گزارش شده است، به آتش زدن مقر ریاست جمهوری در سارایوو، نهادهای دولتی در دیگر شهرها و آتش زدن و ویران کردن اماکن عمومی کشیده شد که با خسارات مالی زیادی همراه بود.

هرچند توافقنامه دیتون در سال 1995 میلادی پایان جنگ در بوسنی وهرزگوین و ثبات در منطقه بالکان را موجب شد، اما ساختار سیاسی کنونی این کشور از جمله دلایل نابسامانی سیاسی و اقتصادی در بوسنی و هرزگوین به شمار می رود.

بوسنی و هرزگوین بر اساس قرارداد صلح دیتون از یک هویت سیاسی جمهوری صرب ها و یک بخش مسلمان و کروات نشین به نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین که دارای ده استان است، تشکیل شده است.

بنابر گزارش های اعلام شده در رسانه های بوسنی و هرزگوین، 44 درصد افراد واجد شرایط در بوسنی و هرزگوین بیکار هستند و متوسط حقوق شاغلان در این کشور 420 یورو است و از هر پنج شهروند یک نفر در مرز فقر قرار دارد.

بنا به آمارهای اعلام شده، رشد اقتصادی این کشور در سال 2013 میلادی یک درصد گزارش شده است.

آخرین شاخص های آماری در مورد دستمزدها و حقوق بازنشستگی پایین و نرخ بیکاری سرسام آور، هشداری برای رشد روز افزون فقر در میان شهروندان بوسنی و هرزگوین است.

اروپام**2061**536
کد N160251

وبگردی