آفتاب

برزگر: دوستی ایران و عراق می‌تواند امنیت خاورمیانه را به نفع دوستان تغییر دهد

برزگر: دوستی ایران و عراق می‌تواند امنیت خاورمیانه را به نفع دوستان تغییر دهد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایران و عراق می‌توانند خاورمیانه را به نفع دوستان و ضرر دشمنان تغییر دهند ولی دستیابی به این امر نیازمند فرصت‌سازی در روابط دو کشور است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کیهان برزگر که عصر دوشنبه در سمینار علمی "روابط حسن هم‌جواری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق" که در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع برگزار می‌شد حضور داشت به بررسی چالش‌ها، فرصت‌ها و چشم‌انداز آینده در روابط ایران و عراق پرداخت.

او در رابطه با فرصت‌سازی در روابط ایران و عراق گفت: این دو کشور می‌توانند در چارچوب اوپک با یکدیگر همکاری داشته باشند، به عقیده من ایران و عراق می‌توانند در این زمینه رقیب هم باشند و در عین حال با یکدیگر همکاری داشته باشند، زیرا صادرات نفت عراق در رتبه‌ای بعد از ایران قرار دارد و همکاری این دو کشور می‌تواند در آینده روند انرژی در منطقه حائز اهمیت باشد.

برزگر خاطرنشان کرد: ائتلاف ایران و عراق در بحث انرژی می‌تواند جریان اصلی صادرات نفت در منطقه را که اکنون در دستان عربستان سعودی است، از آن خود کنند و این امر نه تنها در حوزه منطقه، بلکه در سطح جهانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر این که همکاری ایران و عراق در زمینه ژئوپولوتیک لوله‌ها اهمیت زیادی برای دو کشور داشته و فرصت‌های بسیاری را پیش روی آن‌ها می‌گذارد، افزود: عراق می‌تواند محل اتصال ایران از طریق سوریه به مدیترانه باشد. البته گام‌هایی در این زمینه برداشته شده است و ما امیدوار هستیم که در آینده این اتفاق رخ دهد.

برزگر یکی دیگر از زمینه‌های فرصت‌سازی در روابط ایران و عراق را بحث تامین امنیت انرژی دانست و تاکید کرد: امنیت انرژی می‌تواند نقطه شروع همکاری‌های جدید ایران و عراق باشد و این امر از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی ادامه داد: ادغام اقتصادی عراق و ایران نیز از نظر سیاسی و امنیتی می‌تواند دو کشور را به یکدیگر نزدیک کند. یک بحثی در سیاست خارجی مطرح است و آن مسوولیت‌پذیری متقابل از طریق نوعی لیبرالیسم اقتصادی است که وابستگی متقابل را به همراه دارد و کشورها را از نظر سیاسی و امنیتی به یکدیگر نزدیک می‌کند. به عقیده من یکی از شاهکارهای سیاست خارجی ایران در حوزه اقتصاد مثل انرژی برق و... است که آن را با اقتصاد عراق انجام می‌دهد. فکر می‌کنم عراق در حال حاضر رتبه سوم را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به فرصت‌سازی در روابط ایران و عراق در خلیج‌فارس افزود: در نظام سیاسی – امنیتی خلیج فارس همواره سه قدرت مطرح بودند، عربستان، ایران و عراق. به همین دلیل دولت‌های ایران و عراق می‌تواند شاکله امنیتی خلیج فارس را به نفع خود تغییر بدهند و به این وسیله وضعیت را به نفع دوستان و به ضرر دشمنان‌شان تمام کنند. البته دو کشور دیدگاه‌های مستقلی دارند ولی با این حال می‌توانند با یکدیگر همکاری‌های متقابل داشته باشند و نباید فراموش کرد که برای ایران داشتن یک دوست در جهان عرب اهمیت زیادی دارد.

او ادامه داد: عراق می‌تواند نقطه اتصال ایران در روابط با قدرت‌های رقیب باشد. نقش عراق در ایجاد همکاری‌های منطقه‌یی مثل روابط ایران و ترکیه بسیار اهمیت دارد. هم‌چنین رقابت ایران و عربستان در عراق می‌تواند آن‌ها را به سمت همکاری سوق دهد.

برزگر در پایان با اشاره به نقش عراق در ایجاد همکاری‌های منطقه‌یی تاکید کرد: شاهد بودیم که عراق در بحث مذاکرات ایران با 1+5 تلاش می‌کرد تا میانجی‌گری داشته باشد و این امر نشان می‌دهد که این کشور آمادگی به عهده گرفتن چنین مسوولیت‌هایی را دارد.

انتهای پیام

کد N159952

وبگردی