آفتاب

تشریح دستاوردهای سفر به کرمانشاه توسط محسنی‌اژه‌ای

تشریح دستاوردهای سفر به کرمانشاه توسط محسنی‌اژه‌ای

... سخنگوی قوه قضاییه به تشریح دستاوردهای سفر مسئولان عالی قضایی به کرمانشاه پرداخت.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره صلاحیت پلیس فتا و اینکه آیا این مرجع می‌تواند خبرنگاران را بخواهد و با طرح سوالاتی از آنها خواستار قطع همکاری‌شان با رسانه متبوع‌شان شود، گفت: نیروی انتظامی، قوه قضاییه، هیات نظارت بر مطبوعات، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و دادستانی هر کدام وظایفی دارند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: نیروی انتظامی به عنوان ضابط وظایفی دارد که بر اساس آن در جرایم مشهود می‌تواند راسا اقدام کند و به مرجع قضایی گزارش دهد و در جرایم غیرمشهود نیز باید با دستور قضایی وارد شود لذا در این مورد باید مصداقی نظر داد که آیا احضار شدن فرد با اجازه قاضی بوده است یا خیر؟

وی در پاسخ به بخش دیگری از این سوال مبنی بر اینکه به مدیران رسانه‌ها گفته شده اخبار مربوط به علی مطهری پوشش داده نشود، گفت: این بحث مطرح بود که آیا نماینده مجلس مسئولیت دارد که در انجام وظیفه نمایندگی هر صحبتی داشته باشد و آیا اگر در خارج از مجلس صحبتی کرد می‌تواند تحت تعقیب قرار گیرد یا خیر؟

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: این بحث مطرح شد که نماینده مجلس در انجام وظیفه آزاد است که اظهارنظر کند اما اگر به کسی توهین کرد یا افترا زد حتما قابل تعقیب است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در رابطه با این موضوع که آیا تشخیص مجرمانه بودن به عهده مجلس است یا دستگاه قضایی، دو برداشت وجود داشت، ولی شورای نگهبان این نظر را که تشخیص جرم و تعیین مجرم به عهده قوه قضاییه است را تایید کرد.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر وجود باندهای بزرگ خرید و فروش کودکان، گفت: باندهای بزرگ کجا هستند؟ کدام مرجع رسمی یا غیررسمی اعلام کرده است باندهای بزرگ کودک‌ربایی وجود دارد. گاهی بر اساس شایعه تیترهای بزرگ می‌زنند و بعد می‌بینیم یک مورد کودک ربوده شده است.

وی افزود: من مطلقا رد نمی‌کنم و ممکن است مواردی باشد ولی یقینا اگر چنین چیزی باشد و شواهدی در این رابطه موجود باشد یا اینکه گزارشی به دادستان داده شود یا خود دادستان مطلع شود حتما اقدام می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سوالی درباره افزایش نرخ طلاق و ارتباط شیوه کنونی داوری با این موضوع، گفت: اینکه مقدار طلاق زیاد است موضوع درستی است و این برای جامعه اسلامی خوب نیست. همچنین اینکه بعضی افراد خود را به عنوان بستگان زوجین معرفی می‌کنند و در نقش داور ظاهر می‌شوند هم بعضا صادق است.

محسنی‌اژه‌ای افزود:‌ بعضی افراد می‌آیند با زوج یا زوجه هماهنگ می‌شوند و خود را به عنوان فامیل زوجین معرفی می‌کنند و برای دادگاه هم میسر نیست نسبت به فامیل بودن این افراد تحقیق کند.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: مواردی از این قبیل گزارش شده و به دادگاه‌ها سفارش شده که افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند را شناسایی کنند اما اینکه این امر چقدر در افزایش طلاق موثر است را نمی‌دانم لکن اگر ثابت شود افرادی به خاطر این کار پول می‌گیرند و خودشان را فامیل زوجین معرفی می‌کنند هم خودشان و هم زوجین که با او همکاری کرده‌اند تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره دستاوردهای سفر مسئولان قضایی به کرمانشاه، گفت: در این سفر نمایندگانی از قوه قضاییه به همه شهرستان‌های کرمانشاه سفر کردند و جلساتی برگزار شد.

وی افزود: این سفر برای خود من بسیار مفید بود زیرا در اینگونه سفرها همه مسائل از ناحیه مردم و مسئولین استانی مطرح می‌شود و ما مطلع می‌شویم.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: در این استان تصمیماتی راجع به برطرف کردن مشکل کمبود قاضی و کادر اداری گرفته شد و کمک بسیار قابل توجهی در این خصوص انجام شد. همچنین بخش قابل توجهی از مشکلات سازمان زندان‌ها در جهت توسعه بازداشتگاه‌ها و ... برطرف شد.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه در این سفر برخی از مشکلات مردم گله‌مندی از دستگاه قضایی بود، گفت: برخی مسائل در این زمینه به صورت حضوری مطرح شد و برخی هم نامه‌هایی بود که خود من آنها را در آنجا مطالعه کردم و بخش دیگری از نامه‌ها به تهران منتقل شد.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: در کرمانشاه از طرف رییس قوه قضاییه دستور داده شد که به طور فوق‌العاده به موضوع زندانیان واجد شرایط عفو رسیدگی شود تا لیست کسانی که در بازداشت و محکوم هستند و می‌توانند عفو شوند را به تهران بفرستند تا این لیست در کمیسیون مربوطه مطرح و مورد رسیدگی قرار گیرد.

محسنی‌اژ‌ه‌ای افزود: همچنین برخی گلایه‌ها از وکلا در رابطه با خارج از تعرفه بودن حق‌الوکاله‌ها بود و اعتراض به کارمندان دستگاه قضایی بود که در برخی موارد بازرسی ویژه به محل رفته و گزارش تهیه کرده بودند.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: در مجموع این سفر برکات زیادی داشته و در نهایت خروجی آن باید رضایت‌مندی مردم طبق قانون باشد.

ادامه دارد...

کد N159748

وبگردی