آفتاب
با اشاره به تحولات اوکراین

هانی‌زاده : انرژی، برگ برنده روس‌ها در قبال اتحادیه اروپا است

هانی‌زاده : انرژی، برگ برنده روس‌ها در قبال اتحادیه اروپا است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: از آنجا که غرب و اتحادیه اروپا به دنبال اعمال تحریم‌ها و فشارهای بیشتری به سوریه هستند انتقال انرژی، می‌تواند برگ برنده روس‌ها در قبال اتحادیه اروپا باشد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با تحولات اخیر اوکراین خاطرنشان کرد: بحران اوکراین از مدت‌ها پیش توسط ناتو و اتحادیه اروپا برنامه‌ریزی شده است .

وی افزود: هدف اتحادیه اروپا نزدیک شدن ناتو به روسیه و ایجاد مشکل امنیتی برای این کشور است . بنابراین غرب و آمریکا برنامه‌ریزی گسترده‌ای انجام داده اند تا از طریق اوکراین در حوزه امنیتی و سیاسی روسیه نفوذ کنند. به دنبال همین امر با توجه به شرایطی فعلی و شورش سه ماهه در اوکراین، آمریکا، غرب، ناتو و اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند از طریق ایجاد تحریم‌ها و تحمیل سلسله برنامه‌های تحریمی علیه روسیه به نوعی این کشور را منزوی کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اظهار اینکه آمریکا و غرب در سوریه متحمل شکست شده‌اند ، گفت: جانبداری روسیه از سوریه و حمایت از برنامه هسته‌ای ایران باعث شد تا برنامه‌ریزی برای آسیب رساندن به روسیه از سوی اتحادیه اروپا آغاز شود . به همین دلیل انگلیس و فرانسه از مذاکرات مقدماتی جی هشت در سوچی عقب‌نشینی کردند و به نظر می‌رسد که برنامه آینده غرب نیز اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه است.

وی ادامه داد: امکان حذف روسیه از گروه جی هشت وجود دارد . همچنین برنامه‌ریزی شده است تا دیپلمات‌های روسیه در اتحادیه اروپا اخراج شوند و سرمایه‌گذاری در این کشور از سوی اتحادیه اروپا کاهش یابد. از سوی دیگر تلاش می‌شود تا تحریم‌های جدیدی چه از نظر سیاسی و چه از نظر اقتصادی علیه روسیه اعمال شود. علاوه بر این اروپایی‌ها درصدد نفوذ به منطقه کریمه که برای روسیه اهمیت استراتژیک زیادی دارد، هستند.

هانی‌زاده با بیان این که روسیه در مقابل تحریم‌ها و فشارهای غرب و اتحادیه اروپا برگ برنده ای در دست دارد، افزود: انرژی، برگ برنده روسیه در مقابل فشار ها است زیرا در نهایت اگر این کشور گزینه نظامی را انتخاب نکند، پوتین در آخرین لحظه می تواند صدور گاز روسیه به اتحادیه اروپا را قطع کند و این اقدام چالشی جدی میان این کشور با اتحادیه اروپا ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به پیوستن فرمانده جدید نیروی دریایی اوکراین به هواداران روسیه خاطرنشان کرد: این مسائل بیشتر بعد قومیتی دارد زیرا روس‌ها از ده‌ها سال پیش در منطقه کریمه برنامه‌ریزی کرده‌اند و با توجه به رگه‌های قومیتی موجود در کریمه که وابسته به روسیه هستند به نظر می‌رسد که این منطقه در نهایت از اوکراین جدا شده و به حوزه روسیه بپیوندد. زیرا گرایش شدید ساکنان منطقه کریمه به روسیه موجب خواهد شد تا شمار زیادی از شخصیت‌های سیاسی و نیروهای مسلح اوکراین به روسیه بپیوندند و این مساله شرایطی را ایجاد می‌کند تا جنگ بالکان و مشکلاتی که در دهه 90 در این منطقه وجود داشت در حوزه اوکراین هم به وجود بیاید.

وی در پایان با تاکید براینکه باید به خواست مردم منطقه کریمه احترام بگذارند، گفت: با توجه به این که اروپایی‌ها مدعی هستند که به رای مردم و دموکراسی احترام می‌گذارند باید به رای مردم کریمه که بیش از 70 درصدشان به روسیه وابسته هستند نیز احترام بگذارند ولی از آنجا که اروپایی‌ها اهداف استراتژیکی و امنیتی در این منطقه دارند تلاش می‌کنند تا در کنار روسیه حضور پیدا کنند و آسیب امنیتی برای امنیت ملی روسیه ایجاد بکنند. بنابراین به نظر می‌رسد آمریکا و غرب اهمیتی به آرا و افکار عمومی مردم کریمه نخواهند داد و ازطریق اعمال تحریم‌ها و تهدیدهای نظامی و همچنین اخراج احتمالی روسیه از جی هشت کاری کنند تا این کشور را وادار به تسلیم بکنند به همین دلیل به نظر می‌رسد روس‌ها در هفته‌های آینده چالش جدی میان اتحادیه اروپا و آمریکا داشته باشند و امکان دارد این بحران فراگیر شود.

انتهای پیام

کد N159298

وبگردی