آفتاب

استاد دانشگاه: آگهی های تجاری با موازین اخلاقی مغایرت دارد

استاد دانشگاه: آگهی های تجاری با موازین اخلاقی مغایرت دارد

تهران -ایرنا - استاد علوم ارتباطات با تاکید براینکه تبلیغات برای ایجاد نیاز کاذب و سودآوری صرف، اخلاقی نیست افزود: بسیاری از آگهی های تجاری در سطح شهر، روستا، جاده ها و جامعه با موازین اخلاقی حاکم بر جامعه مغایرت دارد.

امید علی مسعودی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان اینکه قوانین و مقررات منسجمی در تبلیغات وجود ندارد، اظهار داشت: بسیاری مباحث اخلاقی در قانون نمی گنجد ، ساخت مسجد خوب و اخلاقی است اما قانون نیست ، در تبلیغات هم باید مقید به اخلاق اسلامی بود و ارزش ها و کرامات انسانی را حفظ کرد.

ˈبا میثاق اخلاقی می توان باید و نبایدها و هنجارهای اخلاقی را تقویت کرد البته میثاق اخلاقی را نمی توان به مجلس برد و دولت را ملزم به اجرای قانون کرد.اخلاق امری نهادینه و وجدان انسان ها قوه قضاییه در بحث اخلاق است، در مکتب اسلام در بحث تولید، توزیع و مصرف برخی موارد مثال زدنی است، بارها شنیده ایم که گفته می شود الکاسب حبیب الله ، کاسبی حبیب خداست که جنس خوب بدهد ، حقوق شهروندی را رعایت کند و قصد فریب روانی افراد را نداشته باشد ، در اسلام بر تولید کالای مرغوب و حقوق مصرف کننده بسیار تاکید شده و حساب افراد با ذره و مثقال است .ˈ



** ریشه تبلیغات حاصل صنعتی شدن اروپا و غرب

در مورد اخلاق تبلیغاتی و ازدیاد این مهم در زمینه کالا و خدمات در رسانه ها گفت : ریشه تبلیغات بازرگانی و تولید انبوه کالاها حاصل صنعتی شدن اروپا و غرب است .

وی عنوان کرد : تولید انبوه نیاز به مصرف کننده انبوه دارد و عرضه و تقاضا در سایه هم مطرح می شود.

مسعودی تبلیغات را سبب افزایش سطح مصرف بیان کرد و افزود: وقتی میزان مصرف بالا رود ، نیاز کاذب ایجاد می شود ، این نیاز خریدار را به سمت خرید کالاهای غیرضرورمی کشاند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد، تبلیغات درامر فروش بسیار موثر است؛ تبلیغات کاری می کند که مردم آلاسکا حتی در بی نیازی به یخچال آن را به عنوان کالای اساسی خریداری کنند، اقدام شرکت های بزرگ چند ملیتی در حوزه تولید انبوه قطعا از نظر اخلاقی و عقلانی و صرفا برای سود بیشتر اخلاقی نیست.

این استاد دانشگاه گفت: دراسلام اخلاق همان حفظ کرامات انسانی است و تبلیغاتی که تنها با هدف ایجاد نیاز کاذب و صرفا برای تولید بیشتر و سود سرمایه داران انجام گیرد از نظر اخلاق درست نیست.



** تبلیغات نیازمند صلاحیت

وی در مورد نظارت بر تبلیغات در جامعه به ایرنا گفت: برای تبلیغ موسسات و ادارات نیازمند کسب مجوز از ادارات کل ارشاد استان ها هستند تا بتواند در سطح عموم به تبلیغات بپردازند ، براساس قانون کسانی که صلاحیت اخلاقی و حرفه ای دارند اجازه تبلیغات در سطح جامعه را می گیرند .

مسعودی با ابراز تاسف از اینکه نظارت دقیقی بر این موضوع نیست و به رغم قانون و مقرارت روح حاکم بر تبلیغات مسیر خود را به سمت تولید و مصرف انبوه طی می کند افزود : امروزه بسیاری از مقررات به لطایف الحیل زیر پا گذاشته می شود .



** نبود اجماع نظری در مورد قوانین

وی در مورد وضعیت تبلیغات بعد از انقلاب در کشور گفت : با گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب هنوز یک اجماع نظری در مورد قوانین و مقررات و پیوند آن با تبلیغات در کشور نیست ، تا زمان دفاع مقدس تبلیغات بازرگانی خاصی نداشتیم اما در دوران سازندگی شاهد رونق این مهم بودیم .

این کارشناس در حوزه رسانه و تبلیغات گفت: وضعیت اقتصادی و چالش های مربوط و تحریم ها از مسائلی است که تبلیغات بازرگانی را تحت الشعاع خود قرار داده است ، به رغم وجود این مسائل نمی توان بحث تبلیغات را بدرستی ساماندهی کرد .



** آموزش دانشگاهی بهترین راهکار

وی یکی از بهترین راهکارها برای تبلیغات بازرگانی و تجاری را آموزش های آکادمیک دانست و گفت : تبلیغات فرهنگ خاص خود را دارد و نمی توان آن را با قانون و آموزش ساماندهی و اخلاقی کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: این مساله نیازمند همت و عزم جدی است باید به سمت استفاده از تولید کالاهای داخلی و اقتصاد انعطاف پذیر و مقاومتی پیش برویم، نباید در مقابل تحریم ها شکننده باشیم .

کارشناس ارشد تبلیغ و ارتباطات فرهنگی دانشگاه سوره تبلیغات را نیازمند فرهنگسازی دانست و گفت : سازمان صدا و سیما ، مطبوعات ، دانشگاه ها ، مساجد و منابر می توانند مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی را مورد تاکید قرار دهند .

فراهنگ(4) **1630**1601**
کد N159217

وبگردی