آفتاب
/تازه‌ترین اخبار اوکراین/

زور اسکار هم به تحولات اوکراین نمی‌رسد!

زور اسکار هم به تحولات اوکراین نمی‌رسد!

هفت کشور بزرگ صنعتی جهان (گروه هفت) با صدور بیانیه‌ای اقدام نظامی روسیه علیه منطقه استراتژیک کریمه در اوکراین را محکوم و حمایت خود از تمامیت ارضی اوکراین را اعلام کرده‌اند. هم‌زمان نمایندگان کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از روسیه خواستند ضمن خارج کردن نیروهایش از اوکراین، از مداخله بیشتر...

هفت کشور بزرگ صنعتی جهان (گروه هفت) با صدور بیانیه‌ای اقدام نظامی روسیه علیه منطقه استراتژیک کریمه در اوکراین را محکوم و حمایت خود از تمامیت ارضی اوکراین را اعلام کرده‌اند. هم‌زمان نمایندگان کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از روسیه خواستند ضمن خارج کردن نیروهایش از اوکراین، از مداخله بیشتر در امور این کشور خودداری کند. هم‌زمان رنگ و بوی جنگ، رسانه‌های روسیه را فرا گرفته با این حال نخست وزیر روسیه می‌گوید کشورش قصد حمله به اوکراین را ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) رسانه‌های روسیه پر شده از خطابه‌ها و تحلیل‌های جنگ‌طلبانه و به قول روزنامه پرطرفدار کومسولسکایا پراودا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه با رهبری دنیا تنها چند قدم فاصله دارد و مهمترین چهره مستقلی است که زیربار سلطه آمریکا نرفته است.

شبکه یک تلویزیون روسیه نیز که قرار بود مراسم اسکار را پوشش دهد، اعلام کرد به دلیل حجم زیاد اخبار مربوط به وضعیت جمهوری خودمختار کریمه و اوکراین این کار را انجام نمی‌دهد و وقت برنامه را به سیاستمداران اختصاص داده است.

هم‌زمان هزاران تن از حامیان مداخله نظامی روسیه در اوکراین، بدون دخالت نیروهای امنیتی در مسکو راهپیمایی کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تلویزیون دولتی روسیه تبلیغات شدیدی را از حامیان حمله روسیه به اوکراین به جریان انداخته و مدعی شده که تعداد زیادی از اوکراینی‌ها به دلیل به قدرت رسیدن فاشیست‌ها در اوکراین به مرزهای روسیه گریخته‌اند.

حداقل 10 هزار تن که پرچم‌های روسیه را در دست داشتند و برخی از آنها یونیفرم‌های نظامی شوروی سابق را نیز به تن کرده بودند در مسکو فریادهای "نه به نازیسم" سر دادند.

این‌ها همه در حالی است که معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای گفت: مسکو تمامیت ارضی اوکراین را به چالش نمی‌کشد و به دنبال به راه انداختن جنگ نیست.

"گریگوری کاراسین"، معاون وزیر امور خارجه روسیه و وزارت کشور گفت: ما می‌خواهیم که اوکراین کشوری با ثبات و سعادتمند باشد.

اعضای شورای حقوق بشر رئیس‌جمهوری روسیه نیز به وی تاکید کردند تا به اوکراین حمله نکند و اعلام کردند تهدیدهایی که روس‌ها با آن در اوکراین مواجهند آنقدر زیاد نیست که نیرو به این کشور اعزام شود.

به گزارش رویترز، این بیانیه از سوی 27 عضو شورای حقوق بشر رئیس‌جمهوری روسیه امضا شده و بازتاب نگرانی شدید در میان لیبرال‌های روسیه در مورد دورنمای اقدامات خصمانه کرملین علیه اوکراین است.

این اعضا در بیانیه خود آورده‌اند: نگرانی دولت مسکو درباره اوضاع اوکراین اغراق‌آمیز است. مواردی از نقض قوانین و بی‌نظمی از سوی اعضای مختلفی از نیروها و جناح‌های سیاسی گزارش شده است. اما استفاده از نیروی نظامی خارجی که باعث یکپارچگی اوکراین می‌شود، کاملا نامناسب است.

از دیگر سو نخست وزیر روسیه پیش بینی کرد که رهبران جدید اوکراین که به صورت غیرقانونی قدرت را تصاحب کرده‌اند، خود با یک انقلاب دیگر و خونریزی جدید روبرو خواهند شد.

دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه گفت: در حالی که ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری برکنار شده اوکراین در اصل هیچ اختیاری ندارد، همچنان رهبر مشروع این کشور بر اساس قانون اساسی اوکراین است و اگر گناهکار و مجرم است، باید استیضاح و محاکمه شود.

وی تاکید کرد: هر اقدام دیگر نظیر تصاحب قدرت خلاف قانون است و باعث بی‌ثباتی شدیدی می‌شود. باعث پدید آمدن یک انقلاب جدید و خونریزی دوباره می‌شود.

در همین حال نمایندگان کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نشست خود در بروکسل از روسیه خواستند ضمن خارج کردن نیروهایش از اوکراین، از مداخله بیشتر در امور این کشور خودداری کند.

هم‌زمان آمریکا و شش کشور دیگر عضو گروه هفت اعلام کردند، حضور در نشست بین‌المللی تابستان سال جاری میلادی در روسیه را به حالت تعلیق در می‌آورند.

به گزارش آسوشیتدپرس، کاخ سفید در بیانیه‌ای مشترک از جانب گروه هفت (هفت کشور صنعتی جهان) این مساله را بیان و اعلام کرد، آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و انگلیس اعلام کردند که نقض آشکار یکپارچگی و تمامیت ارضی اوکراین از جانب روسیه را محکوم می‌کنند.

آن‌ها اعلام کردند، اقدامات روسیه در اوکراین نقض اولویت‌ها و ارزش‌هایی است که براساس آن گروه هشت و هفت عمل می‌کنند.

روسیه قصد دارد تا میزبانی نشست سران گروه هشت (گروه هفت و روسیه) را در ژوئن سال 2014 در سوچی برعهده بگیرد.

در این میان مقامات اوکراین که خود را در استیصال می‌بینند از جامعه جهانی کمک خواسته‌اند. نماینده اوکراین در سازمان ملل متحد اعلام کرد که این کشور در صورت مداخله نظامی روسیه، از کشورهای دیگر کمک نظامی خواهد خواست.

به گزارش نووستی، یوری سرگیف، نماینده اوکراین در سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌.ان‌.ان گفت: اوکراین گزینه‌هایی را برای دفاع از خود دارد و برای این کار آماده می‌شود.

وی تصریح کرد: در صورت وخامت اوضاع، اوکراین از کشورهای دیگر حمایت نظامی و انواع دیگر حمایت‌ها را خواستار خواهد شد.

نخست‌وزیر اوکراین نیز ضمن هشدار در این خصوص که کشور بحران زده‌اش در آستانه فاجعه قرار دارد، روسیه را به "اعلان جنگ" متهم کرد.

هم‌زمان یولیا تیموشنکو در بیانیه‌ای گفت: اوکراین و جهان باید سریع و هماهنگ تلاش کنند تا جلوی نمایش تجاوز بی‌سابقه روسیه به اوکراین را گرفته و تمامیت ارضی اوکراین را حفظ کنند.

به گزارش صدای روسیه، تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق اوکراین که در تاریخ 22 فوریه در جریان اعتراضات اوکراین پس از سه سال از زندان آزاد شد، در بیانیه‌ای گفت: روسیه باز هم تلاش دیگری کرده تا با اظهارات پر سر و صدا و تصمیم درباره جنگ اوکراین را بترساند.

وی تاکید کرد: اوکراین یک کشور صلح‌طلب است اما اگر اوکراین اولتیماتوم روسیه را بپذیرد ممکن است استقلال خود را از دست بدهد. روسیه می‌خواهد سناریوی آبخازیا و اوستیای جنوبی را برای اوکراین پیاده کند و باید جلوی ‌آن را گرفت.

تیموشنکو اضافه کرد: ما باید از شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای اتحادیه اروپا بخواهیم تا یک اجلاس فوری شورای وزیران اتحادیه اروپا و همچنین اجلاس اتحادیه اروپا را در کاخ لیوادیای شبه جزیره کریمه برگزار کنند.

این در حالی است که دولت آلمان می‌گوید، رئیس‌جمهوری روسیه پیشنهاد صدراعظم آلمان برای ایجاد یک "گروه تماس" با هدف تسهیل روند مذاکرات درباره بحران اوکراین را پذیرفته است.

فرانک والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه آلمان گفته که "سازمان امنیت و همکاری اروپا" بایستی خواستار تشکیل یک هیات حقیقت‌یاب برای تعیین این مساله شود تا مشخص شود چه اتفاقی در کریمه و شرق اوکراین در حال رخ دادن است.

وی افزود: یک گروه تماس بین‌المللی با حضور کشورهای اتحادیه اروپا و شاید سازمان ملل در کنار روسیه و اوکراین، باید بخشی از حل این مساله و بحران باشند.

سخنگوی دولت آلمان نیز گفت، این گروه می‌تواند به ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا در کنار روسیه، اوکراین و آمریکا باشد. در پایان، نتیجه حاصله باید باعث بازگشت و خروج سربازان روسی شود.

از دیگر سو معاون دبیرکل سازمان ملل با هدف کاهش تنش‌ها در اوکراین به کی‌یف سفر کرد. سخنگوی سازمان ملل در جمع خبرنگاران گفت: "یان الیاسون"، معاون دبیرکل سازمان ملل قرار است در اوکراین شرایط موجود را بررسی کرده و پس از آن ابتدا به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل گزارش ارائه خواهد داد و سپس سازمان ملل می‌تواند برای کاهش تنش‌ها اقداماتی اتخاذ کند.

ادامه تحرکات بین‌المللی

در حالی که آمریکا و هم‌پیمانانش از روسیه به دلیل نقض تمامیت ارضی اوکراین به شدت انتقاد کرده‌اند، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است فردا (سه‌شنبه) در نشانی از حمایت از مقامات جدید اوکراین به کی‌یف سفر کند.

جان کری در حالی به کی‌ِیف سفر می‌کند که وی به روسیه هشدار داد به دلیل تحرکات نظامی‌اش در منطقه کریمه اوکراین ممکن است با از دست دادن جایگاه خود در گروه هشت مواجه شود.

هم‌زمان ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس به کی‌یف رفته و امروز از سنگرهای خیابانی در این شهر بازدید کرد.

وی می‌گوید روسیه کنترل عملیاتی شبه جزیره کریمه را به دست گرفته است.

وزیر دفاع ‌آمریکا نیز با تاکید بر لزوم اتخاذ راه‌حل دیپلماتیک درخصوص بحران اوکراین، شرایط این کشور را "خطرناک" توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا در سخنانی تاکید کرد که دیپلماسی مناسب‌ترین راه برای حمایت از اوکراین است. وی گفت: هم‌اکنون زمان رهبری محتاطانه، خردورزانه و ثابت است.

هم‌چنین رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبران انگلیس، آلمان و لهستان نسبت به مداخله روسیه در اوکراین نگرانی شدید خود را ابراز داشته و این اقدام را نقض قوانین بین‌المللی و تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی خواندند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی جداگانه با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و برونیسلاو کموروفسکی، رئیس‌جمهوری لهستان در این خصوص گفت‌وگو کردند.

در همین راستا کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: این رهبران تاکید داشتند که باید هرچه زودتر با همکاری بین‌المللی گفت‌وگو بین اوکراین و روسیه آغاز شود.

در مقابل وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرد با همتای چینی خود گفت‌وگو کرده و دو طرف درباره موضوع اوکراین اتفاق نظر دارند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با همتای چینی خود درباره مساله بحران اوکراین گفت و گو کرد و این دو توافق کردند تا درباره این رویداد از نزدیک با هم در ارتباط باشند.

انتهای پیام

کد N159071

وبگردی