آفتاب

سال 2015 / 4 میلیون پناهجوی سوری در لبنان اگر ...

سال 2015 / 4 میلیون پناهجوی سوری در لبنان اگر ...

بیروت- ایرنا- روزنامه لبنانی «النهار» با اشاره به افزایش روز افزون پناهجویان سوری در لبنان، نوشت که اگر بحران سوریه پایان نیابد پیش بینی می شود که شمار این پناهجویان تا چهار میلیون نفر در سال 2015 خبر داد.

به گزارش ایرنا، النهار در شماره روز دوشنبه خود، با اشاره به اینکه قرار است اجلاسی با محوریت پناهجویان سوری مقیم لبنان بزودی در پاریس برگزار شود، افزود: در این اجلاس هیات لبنانی حاضر، اسنادی را ارائه خواهد داد که نشان از حضور گسترده پناهجویان سوری از شمالی ترین نقاط تا جنوبی ترین روستاهای لبنان دارد.

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه پیش بینی ها حکایت از رشد صعودی تعداد پناهجویان سوری در لبنان دارد، ادامه داد: قرار است که اجلاس پاریس، چهارشنبه آتی در کاخ «الیزه» با سخنان «فرانسوا اولاند» رییس جمهور فرانسه آغاز به کار کند و پس از وی «میشل سلیمان» رییس جمهور لبنان سخن بگوید.

النهار با بیان اینکه در اجلاس پاریس وزرای خارجه کشورهای بزرگ و کشورهای اروپایی و عربی نیز حاضر خواهند بود، اضافه کرد: میشل سلیمان در حاشیه این اجلاس قرار است با «جان کری» و «سرگی لاوروف» وزرای خارجه آمریکا و روسیه و همچنین وزرای خارجه دیگر کشورها مذاکراتی انجام دهد.

تاکنون بنابر آمارهای ارائه شده از سوی مقامات لبنان و سازمان ملل تاکنون حدود یک میلیون پناهجوی سوری از زمان آغاز بحران سوریه به لبنان وارد شده اند و این تعداد بعلاوه حدود 500 هزار پناهجوی فلسطینی حاضر در این کشور، به یک بحران اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی برای لبنان تبدیل شده است.

جمعیت لبنان که دریک پهنه سرزمینی 10 هزار کیلومتری زندگی می کنند ، حدود 4 میلیون نفر است.

« جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان هم که قرار است در اجلاس پاریس شرکت کند در آستانه این اجلاس اعلام کرد: لبنان و مردم آن به دلیل سرازیر شدن بحران سوریه در معرض تهدید هستند و اگر کسی به استقرار و امنیت لبنان فکر می کند باید بداند که این بحران سیاسی ، امنیتی و اقتصادی است.

جبران باسیل در گفت وگو با تلویزیون لبنانی الجدید گفت:ما می دانیم شمار زیادی از مردم سوریه به لبنان آمده اند بدون اینکه خطری امنیتی داشته باشند اما شرایط زندگی آنها در لبنان مهمتر است و ما درحد توان در کنار آنها هستیم اما آیا کسی می تواند ترکیه و اردن را که گفته اند، نمی توانند پناهجویان بیشتری را پذیرش کنند، توبیخ کند؟، دولت لبنان هم باید به جامعه جهانی بگوید دیگر بس است و حتی برای کاهش شمار پناهجویان اقدام کند.

خاورم**2024 ** 1324
کد N158842

وبگردی