آفتاب
گزارش مهر/

"بل" کوتاه ترین رودخانه دنیا در ارتفاعات پاوه/ رودی که از چشمه آبهای معدنی جاری می شود

"بل" کوتاه ترین رودخانه دنیا در ارتفاعات پاوه/ رودی که از چشمه آبهای معدنی جاری می شود

کرمانشاه - خبرگزاری مهر: چشمه بل به عنوان کوتاه ترین رودخانه دنیا در ارتفاعات کرمانشاه قرار گرفته است و آب و هوا و مناظر بکر و بدیع آن گردشگران نوروزی را به سمت خود می خواند.

به گزارش خبرنگار مهر، "چشمه بل" یا همان "کانی بل" یکی از جاذبه های حیرت انگیز ایران به حساب می آید که در استان کرمانشاه و شهرستان پاوه واقع است.

این چشمه که حجم آب حیرت انگیزی دارد در نزدیکی روستای "ناو" و "هجیج" واقع است و به رودخانه "سیروان" می ریزد. این چشمه از ارتفاعات کوهستان "تخت" تغذیه می شود و بسیار پر خروش است. چشمه بل با 15 متر طول به عنوان کوتاه ترین رودخانه دنیا شناخته شده است.

این چشمه نامش را از خداي آب بابليان باستان گرفته است

اين چشمه كه در محل و زبان كردي به نام "كاني بل" معروف است و احتمالا نام خود را از خداي آب بابليان باستان كه بل نام داشت گرفته است، در دو كيلومتري هجيج و در فاصله كمي از رودخانه سيروان واقع شده و آب آن پس از خروج از دل كوه، تشكيل آبشاري پر خروش داده و به رودخانه مي ريزد. محل خروج آب اين چشمه از دل كوه شباهت بسياري به دهانه يك غار كه به علت ريزش مسدود شده باشد، دارد.

برداشت آب از اين چشمه در اوج بي سليقگي انجام گرفته است

احمدی از ساکنین روستای هجیج به خبرنگار مهر گفت: در گذشته استفاده از آب اين چشمه عليرغم گوارايي و پر آبي آن (در بهار سالهاي پر آب تا ۴۰۰۰ ليتر در ثانيه)، به علت فاصله كم آن با رودخانه سيروان مقدور نبوده و تنها به ساخت آسيابي بر آن خلاصه مي شد، ولي در سالهاي اخير ۳ واحد توليد آب معدني و يك مزرعه پرورش ماهيان سردآبي با استفاده از آب این چشمه احداث شده اند.

حیدری یکی دیگر از اهالی خاطر نشان ساخت: متاسفانه تغييرات و تاسيسات ايجاد شده براي برداشت آب اين چشمه در اوج بي سليقگي بوده و نماي آن را به شدت مخدوش کرده كه لازم است مسئولان دست اندر كار نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.

چشمه بل از بین خواهد رفت

کریمی که دانشجوی رشته جغرافیا که در روستای پایین دست این چشمه زندگی می کند در این باره به خرنگار مهر می گوید: کیفیت آب چشمه بسیار عالی است و جز بهترین آبهای شرب دنیا است. با این وجود خبر می رسد که با آبگیری سد داریان روی رودخانه سیروان چشمه بل در مخزن سد برای همیشه از بین خواهد رفت.

وی افزود: بایستی کارشناسان در ابتدای امر به این قضیه واقف می بودند و این سد را در مکان پایین تر یا بالاتری می ساختند تا چشمه بل صدمه ای نبیند.

چشمه بل کجاست؟

چشمه بل يا به كردي "كاني بل" يك جاذبه ارزشمند در شمال غربي استان كرمانشاه به فاصله 14 كيلومتري از شهر "نودشه" در كنار بقعه سيد "عبيداله" منتسب به برادر امام رضا(ع) قرار دارد كه دربين اهالي منطقه به "كوسه هجيج" شهرت دارد.

اين چشمه كه طبق بررسي‌هاي بعمل آمده، چشمه آب معدني است، در كنار شاخه اصلي رودخانه سيروان در نزديكي هاي روستاي هجيج واقع شده است.

در "اورامان" قديم استفاده از آب چشمه‌‌ها و رود بارها بعنوان آسياب آبي مرسوم بوده و يكي از معروفترين آسيابهاي آبي همين منطقه آسياب چشمه بل بوده است.

چشمه‌ بل در حدود 35 كيلومتري شمال شهر پاوه قرار دارد. اين مكان از نظر زيستي نيز داراي گياهان آبزي مثل عدسك آبي يك ريشه، سرخس آبي و گياهان كنار آبزي مانند علف هفت بند، غلات و گياهان خشكي زي از قبيل بلوط، بومادران، گل گندم، شقايق وحشي، شبدر وحشي است.

درخت هاي پهن برگ بلوط و پسته وحشي، يكي از جلوه هاي بسيار زيباي طبيعت را بر لوح اين سرزمين، حك كرده اند.

گونه هاي جانوري متعددي نيز مشاهده مي شوند كه زيباتر، از همه سنجاب ايراني است كه در سكوت متين جنگل با شيطنت هايش، شور كودكي را يادآور مي شود.

"كاني بل" با قدمتي پيش از 60 ميليون سال كه مربوط به اواخر دوران كرتاسه است، همواره خروشان گواري انسان و طبيعت مي جوشد وچشم گردشگران را مي نوازد.
 

کد N158780

وبگردی