آفتاب
رییس دادگستری قشم:

زندان دستاورد غربی‌هاست

زندان دستاورد غربی‌هاست

رییس دادگستری قشم گفت: نهادی که درآمدهایش را از مردم و سرمایه گذاران اخذ می کند باید بخشی از درآمدهایش را بدون تردید در زمینه ایجاد فضای امن اجتماعی بکار ببرد.

رییس دادگستری قشم گفت: نهادی که درآمدهایش را از مردم و سرمایه گذاران اخذ می کند باید بخشی از درآمدهایش را بدون تردید در زمینه ایجاد فضای امن اجتماعی بکار ببرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس از قشم، محسن دلاوری در بازدید از زندان قشم، اظهار کرد: زندان دستاورد غربی‌هاست و در مجازات اسلامی جایگاه ویژه‌ای ندارد.

وی تصریح کرد: با نگاهی به قرآن و فقه درمی‌یابیم که در شرع اسلام تنها در موارد محدودی به مجازات زندان اشاره شده است.

وی در تبیین اهداف تشکیل زندان‌ها گفت: زندان به مثابه یک درمانگاه اجتماعی باید عمل کند و بیمار اجتماعی پس از ورود به این درمانگاه تحت مداوا قرار بگیرد و سازگار با اجتماع از آن خارج شود.

رییس دادگستری قشم ادامه داد: در بخش‌هایی این موفقیت حاصل شده و در مواردی هم به دلیل نبود زیرساخت های لازم و کمبود امکانات این هدف تحقق نیافته، در حالی که اصل مجازات زندان برای مداوای بیمار اجتماعی پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: به لحاظ شرعی طیف متنوعی از مجازات ها در تعزیرات پیش بینی شده که زندان در این مبحث، جایگاه محدودی دارد، منتها قوانین ما به واسطه شرایط زمانی و مکانی این را پذیرفتند که ما هم در خیلی از موارد ناگزیر به استفاده از این مجازات هستیم.

دلاوری گفت: تصویب قانون مجازات جدید، ابزارهای خوبی را در اختیار قضات گذاشته که از مجازات زندان کمتر استفاده شود، وی به مواردی مثل تعویق صدور حکم، تعلیق صدور حکم، تعلیق مجازات، آزادی مشروط و سایر ابزارهای قانونی که قانونگذار در اختیار قضات گذاشته اشاره کرد.

وی تصریح کرد: هدف اصلاح مجرم است پس باید به سمت ابزارها و ایده هایی مثل عدالت ترمیمی و بحث میانجی گری رفت، به شکلی که مانع ارتکاب مجدد جرم شود، نه به گونه‌ای که فرد مجرم به سمت ارتکاب جرم مجدد سوق داده شود، طوری که چیزی هم برای از دست دادن نداشته باشد.

دلاوری افزود: در قانون مجازات جدید ابزارهای متعددی وجود دارند که از جمله می توان از تعلیق مجازات و آزادی مشروط استفاده کرد یا شیوه های جدیدی که به پیشگیری از وقوع جرم کمک می کند.

وی با بیان اینکه ساختن زندان و افزایش قاضی در بحث کاهش جرم به عنوان راه چاره قطعی نیست، گفت: ما باید با شناسایی ساختارهای جرم زا و مقابله با آن ها به سمت پیشگیری از وقوع جرم برویم و سیاست های کیفری مان را با ظرفیت هایی که قانون جدید در اختیار ما می‌گذارد اصلاح کنیم.

رییس دادگستری قشم در نقش انجمن حمایت از زندانیان گفت: در سراسر کشور برای حمایت از خانواده های آسیب‌پذیر زندانیان که طبعاً هیچ تقصیری در جریان زندانی شدن سرپرستان خود ندارند، افراد خیراندیشی هستند که با اهداف خداپسندانه بر اساس ساختاری که تحت انجمن حمایت از زندانیان به وجود آمده به خانواده های زندانیان کمک می کنند.

دلاوری در بحث منابع درآمدی انجمن با بیان اینکه انجمن ها بودجه دولتی و مصوب ندارند گفت: عموماً اعضای انجمن و خیرین با انجام یک سری فعالیت های اقتصادی که در انجمن تعریف شده در آمدهای انجمن را تامین می کنند.

وی با بیان اینکه در تمام نقاط کشور یک درصدی از درآمدهای عمومی را به انجمن حمایت از زندانیان اختصاص داده‌اند، گفت: در قشم به واسطه مشکلاتی که وجود دارد تاکنون این مهم محقق نشده است.

رییس دادگستری قشم ادامه داد: از سازمان منطقه آزاد انتظار می رود در بحث حمایتی مثل بازسازی زندان ها و کمک های دیگری که مقدور است ورود کنند.

دلاوری اضافه کرد: ما با تبلیغات و سیاست های منطقه آزاد برای جذب گردشگر موافقیم و هیچ مشکلی نیست منتها این تبلیغات بسترهای مورد نیاز خود را می طلبد.

وی حجم عظیم جمعیت گردشگری قشم را علیرغم فراهم نبودن بسترهای لازم و ارائه خدمات اجتماعی مناسب، باعث افزایش جرایم دانست.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان قشم نیز در این بازدید اظهار کرد: همراهی مسئولین دولتی و خیرین محلی در پیشبرد فعالیت‌های انجمن در جهت حمایت از خانواده‌های زندانیان قابل تقدیر است.

عبدالباسط رضوانی وجود معتمدین و خیرین را در انجمن برای حمایت از خانواده های زندانیان که هیچ تقصیری در این ماجرا ندارند از ارزش های متعالی دانست که این فرصت را خداوند، تنها در اختیار بندگانی قرار می دهد که شایستگی آن را داشته باشند.

وی تصریح کرد: وضعیت زن و فرزندان افرادی که طبق قانون محکوم به حبس شده اند، در برخی مواقع چنان رقت بار است که نیاز مبرم به حمایت دارند.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان قشم افزود: چه بسا همین حمایت ها در برخی موارد باعث جلوگیری از هم پاشیدگی بنیان خانواده ها و پیشگیری از بسترهای جرم زای دیگری شود.

کمک 5 میلیاردی خیرین قشم به احداث زندان

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان قشم در ادامه خبر از تخصیص اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال از سوی خیرین شهرستان، جهت احداث ساختمان زندان در قشم داد.

رضوانی تصریح کرد: با توجه به اینکه خانواده های زندانیان برای رفت و آمد به بندرعباس دچار مشکلات عدیده ای هستند و محکومین نیز در این راستا مشکلاتی را متحمل می شوند، انجمن حمایت از زندانیان شهرستان قشم، در سال جاری اقداماتی جهت رفع این مشکلات انجام داده است.

انتهای پیام

کد N158777

وبگردی