آفتاب

این 19 نماینده چند رای دارند؟ + جدول

این 19 نماینده چند رای دارند؟ + جدول

مردم، واژه‌ای است که بعد از توافق ژنو بیش از هر کلمه دیگری از زبان موافقان و مخالفان این توافق شنیده می‌شد. موافقان از شادی مردم سخن می‌گفتند و مخالفان هم سخن از نارضایتی مردم به میان می‌آوردند.

به گزارش ایسنا به نقل از نامه‌نیوز، در این میان، حامیان تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به پشتوانه رای مردم به حسن روحانی و اینکه ایرانیان از بین تفکر تیم مذاکره‌کننده قبلی یعنی سعید جلیلی و حسن روحانی رای به اعتدال و این شیوه مذاکره داده‌اند، اعتقاد دارند که مردم حامی این مذاکرات هستند و با قدرت از تیم مذاکره‌کننده به‌ویژه ظریف حمایت خواهند کرد.

مخالفان اما کلامی دیگر دارند و می‌گویند که مردم نارضایتی خود را به آنها انتقال می‌دهند تا به گوش مسئولین به‌ویژه رئیس‌جمهور برسانند. این مخالفان می‌گویند که مذاکرات نباید مخفی باشد و باید تمام مردم از آن آگاه باشد و ما در سیاست خارجی چیزی برای پنهان کردن نداریم. به طور مثال حمید رسایی یکی از نمایندگان مخالف دولت اعتقاد دارد که مردم باید از جزئیات مذاکره آگاه باشند.

در این بین 19 نفر از نمایندگان مجلس به عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما نامه نوشتند و خواستار آن شدند که نظراتشان را درباره توافق هسته‌ای ایران برای مردم بازگو کنند.

تیم دولت و موافقان مذاکرات هسته‌ای اما اعتقاد دارند که این سخنان خواست مردم نیست و این نمایندگان برآمده از رای اقلیتی هستند که در انتخابات ریاست جمهوری طعم شکست را چشیده‌اند و به همین خاطر می‌خواهند با نام مردم در مذاکرات خلل ایجاد کنند.

رئیس‌جمهور و اعضای دولت بارها در سخنان خود به این موضوع اشاره کرده‌اند که این افراد باید صدای مردم در انتخابات 24 خرداد را بشنوند و بدانند که ایرانیان در این انتخابات به چه تفکر و منشی رای داده‌اند.

منتقدان مذاکرات به‌ویژه 19 نفری که تیم مذاکره‌کننده را به مناطره دعوت کرده‌اند در انتخابات مجلس نهم، دو نفر بالای 50 درصد، 6 نفر بالای 30 درصد و بقیه افراد کمتر از 30 درصد آرای مردم را به خود اختصاص داده‌اند.

برای مشخص شدن پایگاه اجتماعی مخالفان توافق ژنو در سطح جامعه در جدول زیر به میزان رای آنان در انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوره نهم اشاره می‌کنیم:

انتهای پیام

کد N158731

وبگردی