آفتاب
اوباما در مصاحبه با بلومبرگ:

تحریم ایران حین جریان داشتن مذاکرات لازم نیست

تحریم ایران حین جریان داشتن مذاکرات لازم نیست

تهران - ایرنا- ˈباراک اوباماˈ رییس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه بلومبرگ اعلام کرد: ˈدر حال حاضر که مذاکرات هسته ای جریان دارد، نیازی به (افزایش)تحریم ایران نیستˈ.

به گزارش رویترز، در این مصاحبه که در آستانه دیدار امروز /دوشنبه/ سران آمریکا و اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در ˈکاخ سفیدˈ انجام شد، اوباما مخالفت سرسخت خود را با طرح کنگره این کشور برای دور تازه تحریم های ایران اعلام کرد و گفت: این عمیقاˈ به نفع ماست که اجازه دهیم این فرآیند به کار خود ادامه دهد.

اوباما تصریح کرد: اجازه دهید ما در این مذاکرات صحت اراده ایران را محک بزنیم تا دریابیم آیا می تواند به ما تضمین های لازم در مورد صلح آمیز بودن برنامه هسته ای اش را بدهد یا نه.

وی یادآور شد که دور تازه تحریم ها، مسیر دیپلماسی را منحرف خواهد کرد.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه به این نکته اشاره کرد که وقتی مذاکره ای در جریان است نباید فردی ناگهان وارد سالن شود و شروع به تیراندازی کند.

رویترز می نویسد: اوباما در مصاحبه اش با ˈبلومبرگˈ اشاره ای به دغدغه اصلی ˈبنیامین نتانیاهوˈ نخست وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) نکرد که مصر است در توافق نهایی هسته ای، ایران ملزم به از کار انداختن همه سانتریفیزوژهایش گردد.

رئیس جمهور آمریکا در این مصاحبه اشاره کرد که نتانیاهو را ملزم خواهد ساخت حوصله اختیار کرده و صبر کند تا مشخص شود آیا ایران حقیقتاˈ مایل به محدود ساختن برنامه هسته ای اش هست یا نه.؟

اسرائیل (رژیم صهیونیستی) عمیقاˈ نسبت به تعامل دیپلماتیک غرب با تهران بدبین است.

اوباما قائل به آن است که به ایران اجازه داده شود به حد مورد لزوم برای مصارف غیر نظامی هسته ای، سانتریفیوژ در اختیار داشته باشد.

برخلاف نظر نخست وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی)، رئیس جمهور آمریکا معتقد است که تحریم های جاری کما فی السابق به قوت خود باقی و کافی است.

اوباما به این نکته هم اشاره کرد که ˈاطمینان دارم ایران متوجه این پیام شده است که ما همه گزینه ها را روی میز داریم از جمله گزینه نظامی و هرگاه دیپلماسی شکست بخورد و ایران مصمم به رسیدن به سلاح هسته ای باشد، این گزینه مطرح خواهد شدˈ.

وی یاداور شد:ˈمن می دانم آنها(مقامات ایران) موضوع را جدی گرفته اندˈ.

به گزارش رویترز، قسمت دیگر مصاحبه رئیس جمهور آمریکا با بلومبرگ به محور مذاکرات صلح خاورمیانه اختصاص داشت.

در این مصاحبه که در آستانه برگزاری مذاکرات صلح (سازش) خاورمیانه برگزار شد، اوباما به طور سرپوشیده به ˈبنیامین نتانیاهوˈ نخست وزیر اسرائیل(رژیم صهیونیستی) هشدار داد که اگر گفت وگوهای خاورمیانه که با رهبری آمریکا در شرف برگزار شدن است شکست بخورد، بی تردید اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در جهان منزوی خواهد شد و آنگاه کاری از دست آمریکا برای دفاع از این رژیم ساخته نخواهد بود.

اوباما گفت: ˈپنجره رو به صلح اسرائیل - فلسطینیان رو به بسته شدن استˈ.

وی متذکر شد که از نتانیاهو خواسته است زمان را خوب بسنجد و کمک کند طرح

ˈتوافق برای تعیین چهارچوبˈ مذاکرات که ˈجان کریˈ آن را مطرح کرده است به تائید برسد و پیش برود.

اوباما در این مصاحبه به این نکته هم اشاره کرد که در دیدار امروزش /دوشنبه / در ˈکاخ سفیدˈ با نتانیاهو به او تاکید خواهد کرد ˈاگر صلح آلان نه، پس کی و اگر با تو نه؛ پس با چه کسیˈ.؟

به گزارش رویترز، گفته شده است که محور دیدار امروز اوباما - نتانیاهو در کاخ سفید، ایران خواهد بود.

اوباما در این مصاحبه اعلام کرد: ˈچنانچه گفت وگوهای صلح خاورمیانه شکست بخورد و اسرائیل شهرکسازی در اراضی اشغالی ˈکرانه باختریˈ را توسعه دهد، واشنگتن قدرت آن را نخواهد داشت مقابل سیل ریزش سرزنش های بین المللی علیه اسرائیل بایستد و از آن دفاع کندˈ.

اوباما اشاره نکرد که اقدامات علیه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در صورت شکست مذاکرات چه خواهد بود.

به گزارش رویترز، فلسطینیان تهدید کرده اند که اگر مذاکرات شکست بخورد در دادگاههای بین الملل علیه رژیم اسرائیل شکایت خواهند کرد.

مهمترین اقدام علیه اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات، بایکوت (تحریم) اسرائیل و حرکت هایی برای محروم ساختن آن است که عمدتاˈ در سطح اروپا جریان خواهد داشت و نه از جانب آمریکا.

اوباما در بخشی دیگری از صحبت هایش اشاره کرد، آنچه که من به آن ایمان دارم این است که اگر معامله صلح در کار نباشد و ساخت و ساز توسعه طلبانه اسرائیل استمرار داشته باشد و فلسطینیان هم از تشکیل یک دولت فلسطینی قطع امید کنند، در آن صورت توانایی ما برای ایستادگی کردن مقابل سیل سرزنش های بین المللی علیه اسرائیل محدود خواهد بودˈ.

کری هم اخیراˈ هشدار داده بود که اگر گفت وگوهای صلح شکست بخورد، طرح بایکوت اسرائیل(رژیم صهیونیستی) قوت خواهد گرفت و این موضوع مجادله هایی را درون دستگاه سیاسی این رژیم ایجاد خواهد کرد.

بسیاری از تصمیم سازان سیاسی اسرائیل می گویند که کری اسرائیل را برای امتیاز دادن تحت فشار قرار داده است.

مترجمام**1591**1275
کد N158582

وبگردی