آفتاب
طرح ابتکاری ایتالیا:

بشار اسد در دوران انتقال قدرت همچنان رییس جمهوری سوریه باقی می ماند

بشار اسد در دوران انتقال قدرت همچنان رییس جمهوری سوریه باقی می ماند

تهران - ایرنا - دولت ایتالیا با حمایت مستقیم آلمان طرحی سیاسی برای حل بحران سوریه ارایه داده که در نوع خود دیدگاهی جدید محسوب شده و بر اساس آن ˈبشار اسد ˈ در ˈدولت انتقالیˈ حضور خواهد داشت و ریاست جمهوری وی نیز به مدت دو سال تمدید می شود .

به گزارش روزنامه اردنی ˈالعرب الیومˈ، این اقدام دولت ایتالیا در دو هفته گذشته و پس از توقف مذاکرات در کنفرانس ˈژنو2 ˈ بدون رسیدن به نتیجه ای قابل توجه، بسیار مورد توجه قرار گرفته است .

در این طرح ایتالیا، برای نخستین بار و بر خلاف دیدگاه آمریکایی ها تصریح شده است که در دوران حکومت انتقالی نیاز شدیدی به وجود بشار اسد احساس می شود و با بودن وی می توان به یافتن راه حلی سیاسی در سوریه امید داشت .

بر اساس این طرح، به اتحادیه اروپا پیشنهاد داده شده که دست از شعار ˈبشار اسد آینده ای در سوریه ندارد ˈ بردارد ، با نظام حاکم بر سوریه و بشار اسد همکاری کند تا در سایه حضور نظام کنونی در سوریه ، کار انتقال سیاسی قدرت در این کشور با مشارکت نظام کنونی دمشق پیش رود و به نتیجه برسد .

این پیشنهاد عملا با گرایش های موجود در داخل نظام سوریه همسو است، زیرا مجلس این کشور قصد دارد مقدمات لازم برای به تاخیر انداختن انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در ماه ژوئن برگزار شود را فراهم کند.

مجلس سوریه قصد دارد انتخابات ریاست جمهوری این کشور را دستکم به مدت دو سال به تاخیر اندازد. این شرایط یعنی تمدید دوره ریاست جمهوری بشار اسد به عنوان راه حلی مورد قبول همه طرف ها است . البته این اجازه از سرگیری تماس ها برای برگزرای کنفرانس ˈژنو3 ˈ را می دهد . بر اساس این طرح ، بشار اسد در روند انتقال سیاسی قدرت حضور داشته و رهبری آن را بر عهده خواهد داشت ، اینگونه از خونریزی بیشتر در سوریه جلوگیری می شود و می توان امید به بازسازی سوریه و کمک رسانی به مردم این کشور را داشت .

این روزنامه در خصوص واکنش کشورهای غربی به این طرح ابتکاری ایتالیا نوشت: دولت آمریکا به سخنان ایتالیایی ها گوش می دهد، اما در عین حال خواستار بررسی جوانب و جزئیات دقیق آن شده است .

انگلیس از دور چنین طرحی را تایید می کند، البته به شرط اینکه این به معنای پاداش دادن به نظام بشار اسد نباشد، اما فرانسه به هیچ وجه به پیشنهادهای ایتالیا توجهی ندارد، آلمان پشت پرده و با قدرت از این طرح ایتالیا حمایت کرده است .

العرب الیوم افزود: جزئیات این طرح در حال تکمیل شدن است، اما اخبار منتشر شده در مورد این طرح حاکی از آن است که کار انتقال سیاسی قدرت در سوریه به مدت دو سال به طول می انجامد و طی این مدت بشار اسد رییس جمهوری سوریه باقی خواهد ماند و پس از تمدید ریاست جمهوری بشار اسد ، معارضان سوری وارد ائتلاف می شوند ، نقشه راهی را دنبال خواهند کرد ، انتخابات عمومی و پس از آن نیز انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود .

همچنین بر اساس این طرح ، بشار اسد می تواند در انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد شود .

خاورم **2041**1651
کد N158410

وبگردی