آفتاب

ظریفیان: سرمایه اجتماعی در توسعه‌یافتگی مهم است/حوزه عمومی به رسمیت شمرده شود

ظریفیان: سرمایه اجتماعی در توسعه‌یافتگی مهم است/حوزه عمومی به رسمیت شمرده شود

یک عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به ضرورت‌های «توسعه» در کشور گفت: برای توسعه‌یافتگی باید حوزه خصوصی و عمومی به رسمیت شمرده شود.

یک عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به ضرورت‌های «توسعه» در کشور گفت: برای توسعه‌یافتگی باید حوزه خصوصی و عمومی به رسمیت شمرده شود.

غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "شهروندان جامعه توسعه‌یافته، کلید واژه‌های استاندارد‌شده‌ای را آموزش دیده و به آنها توجه دارند"، اظهار کرد: توجه به قانون یکی از این کلید واژه‌هاست به گونه‌ای که رعایت نکردن آن موجب کاهش اعتبار شهروندی آنها خواهد شد.

وی در ادامه افزود: رعایت حقوق مدنی و عمومی، توجه به زمان، استفاده بهینه از منابع مادی و معنوی، توجه به اخلاق حرفه‌ای و تخصص‌گرایی، رعایت اخلاق عمومی، توجه به نظم، رعایت بهداشت عمومی و استفاده از اموال عمومی، تفکیک بین حوزه زیست خصوصی و عمومی و وجود شبکه‌های مدنی از ویژگی‌های یک جامعه توسعه یافته است.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در ادامه با اشاره به اینکه "یک جامعه توسعه‌یافته به گونه‌ای ساماندهی می‌شود که در حداقل وقت ممکن حداکثر بهره‌وری را داشته باشد"، اظهار کرد: در چنین جامعه‌ای رعایت زیست خصوصی یک مساله مهم است به گونه‌ای که شهروندان جوامع توسعه‌یافته اینگونه آموزش می‌بینند که به زیست خصوصی دیگران تعرض نکنند. جامعه توسعه‌یافته همچنین برای به‌روز کردن افراد خود به آنها آموزش می‌دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار کرد: ما اکنون با جوامع توسعه‌یافته مختلفی روبرو هستیم که هر کدام از این جوامع فرهنگ بومی و ملی خود را دارند و از این فرهنگ، کلید واژه منافع ملی خارج می‌شود. انسان‌ها در این جوامع موظف هستند که منافع ملی را که شامل حفظ فرهنگ، مناسبات کلان جامعه، محیط زیست و سایر مسائل است، رعایت کنند.

ظریفیان همچنین خاطرنشان کرد: جامعه توسعه‌یافته در عین اینکه به عناصر ملی، بومی و فرهنگی خود توجه دارد، از تجارب بشری نیز بهره می‌برد و در واقع ارتباط دو سویه با آن برقرار می‌کند.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در ادامه با اشاره به اینکه "چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب برنامه‌های توسعه ایران دولت‌محور بوده است"، گفت: البته دولت نقش مهمی در سیاست‌های کلان و نظارت بر توزیع منابع ثروت و قدرت دارد اما بخش عظیمی از مؤلفه‌های توسعه به فرهنگ عمومی مربوط می‌شود. توسعه فرهنگ عمومی نیز به رسمیت شمردن حوزه‌های فردی و اجتماعی و غیردولتی را نیاز دارد. ما باید در آموزش‌های خود به کودکان حوزه فردی، عمومی و دولتی را از یکدیگر تفکیک کنیم و به نقش تشکل‌های مردمی اهمیت بدهیم.

وی در همین رابطه اظهار کرد: اگر تفکیک مناسبی بین حوزه‌های فردی، عمومی و دولتی انجام بگیرد ظرفیت عظیمی از جامعه به دست می‌آید که این ظرفیت دیگر برای حل مشکلات خود از دولت فقط انتظار فراهم کردن بسترها را دارد و خود برای حل این مشکلات وارد عمل می‌شود. با آزاد کردن ظرفیت جامعه ما با حضور خرد جمعی در جامعه مواجه می‌شویم که در واقع این خرد جمعی یک هم‌افزایی بزرگی برای ایفای نقش در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است.

این فعال سیاسی در ادامه با بیان اینکه "مؤلفه‌های توسعه پایدار متعدد است"، گفت: بخشی از این مؤلفه‌های به حوزه‌های فردی مربوط می‌شود. در جامعه ما خانواده بسیار مهم است ولی مورد غفلت واقع می‌شود. خانواده در ساماندهی فرهنگ عمومی بسیار مؤثر است اما توسعه پایدار مؤلفه‌های دیگری هم دارد به گونه‌ای که باید با توسعه علمی پیوند بخورد و نقش دولت هم در این بین بسیار مهم است.

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها همچنین با اشاره به اینکه توزیع عادلانه ثروت نقش مهمی برای آماده‌سازی جامعه برای رشد دارد، خاطرنشان کرد: در صورتی که اقتصاد خصوصی شود و مردم نقش اصلی را در تولید ثروت ایفا کنند، قطعا می‌توانند نقش عظیمی در مدیریت جامعه داشته باشند. در واقع جامعه‌ای که از اقتصاد شایسته و کرامت‌گونه‌ای برخوردار نیست و نقشی در تولید ثروت ندارد نمی‌تواند به نیازهای بالاتری از نیازهای صرف اقتصادی بپردازد.

ظریفیان در پایان با بیان اینکه "مفاسد اقتصادی نقش مهمی در از بین بردن سرمایه اجتماعی دارد"، اظهار کرد: مهم‌ترین عامل توسعه هر جامعه‌ای سرمایه اجتماعی است و هنگامی که سرمایه اجتماعی در عرصه‌ای وارد شود موانع به خوبی از بین می‌رود اما مفاسد اقتصادی می‌تواند سرمایه اجتماعی را از بین ببرد و بین دولت و ملت فاصله ایجاد کند و موجب شکل‌گیری بی‌اعتمادی شود. در واقع فساد اقتصادی مهم‌ترین مانع توسعه پایدار است و تمرکز دولت در اقتصاد منجر به ایجاد فسادهای عظیمی می‌شود.

انتهای پیام

کد N157944

وبگردی