آفتاب

آذر منصوری: توسعه متکی به نفت، پایدار نیست/نیروی انسانی مؤثرتر از امکانات است

آذر منصوری: توسعه متکی به نفت، پایدار نیست/نیروی انسانی مؤثرتر از امکانات است

یک عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب با اشاره به نقش تک تک افراد در توسعه یک کشور، گفت: نیروی کارآمد و آموزش‌دیده می‌تواند نقشی محوری در توسعه یک کشور داشته باشد و آن کشور را از عقب‌ماندگی‌ نجات دهد.

آذر منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به تعاریف و تفاسیری که از مفهوم توسعه ارائه شده است، اظهار کرد: در امر توسعه بر نقش محوری تک تک انسان‌ها تاکید شده و در این ارتباط ضروری است که تک تک انسان‌ها در راستای رشد فردی خود با استفاده از راهکارهای مختلف قدم بردارند.

وی با بیان اینکه "ساختار و حاکمیت نیز در متن برنامه‌های توسعه‌ای خود باید نقش تک تک افراد را به صورت برابر در امر توسعه مورد توجه قرار دهد"، افزود: وقتی کشورهای توسعه‌یافته را با کشورهای در حال توسعه یا عقب‌مانده مقایسه‌ می‌کنیم، می‌بینیم که یکی از وجوه عقب‌ماندگی این کشورها در حوزه تأثیرگذاری انسان‌ها و نقش انسان‌ها در امر توسعه است.

منصوری با تاکید بر اینکه "شاید بتوان گفت نقش عامل انسان در تحقق اهداف توسعه از دیگر عوامل مانند مدیریت، ‌منابع طبیعی، ‌امکانات مؤثر‌تر است"، تصریح کرد: البته در ارتباط با توسعه عامل انسانی نباید این وظیفه را فقط بر عهده دولت گذاشت و خود افراد جامعه نیز باید در راستای آگاهی‌بخشی خود و رشد فردی با افزایش مطالعه و فرهنگ‌سازی حرکت کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب به تأثیر رشد فردی در شکل‌گیری یک جامعه مدنی اشاره کرد و ادامه داد: در کشورهای اسلامی که اغلب جزو کشورهای توسعه‌نیافته محسوب می‌شوند، می‌بینیم که با استفاده از منابع نفتی خود به یک توسعه‌یافتگی ظاهری دست پیدا کرده‌اند و متأسفانه فقط به این موضوع بسنده کردند و ما چندان شاهد توسعه و رشد فردی آنها نیستیم. این نوع توسعه، ‌توسعه پایداری نیست؛ چراکه آن متکی بر مردم، ظرفیت‌ها و شاخص‌های انسانی نیست.

وی با بیان اینکه "برای رسیدن به یک توسعه پایدار و همه‌جانبه نیاز است به ابعاد مادی، ‌اقتصادی و انسانی در کنار هم توجه شود"، افزود: وقتی در کشوری توسعه فقط متکی بر ذخایر نفتی و امکانات مادی باشد و بر سرمایه نیروی انسانی تکیه نشود، به طور طبیعی زمینه برای ایجاد نقد، پرسشگری و نظارت بر منابع، ذخایر و عملکرد دولت‌ها فراهم نخواهد بود و در نتیجه زمینه برای ایجاد فساد و رانت‌های مختلف و توزیع ناعادلانه منابع و ثروت در کشور ایجاد می‌شود.

انتهای پیام

کد N157943

وبگردی