آفتاب

دبیر کل ناتو: مسکو به تعهدات بین المللی پایبند باشد

دبیر کل ناتو: مسکو به تعهدات بین المللی پایبند باشد

تهران - ایرنا - ˈآندرس راسموسنˈ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو ) در پایان نشست فوق العاده روز یکشنبه این نهاد در بروکسل به خبرنگاران گفت: مسکو باید به تعهدات بین المللی پایبند باشد.

به گزارش خبرگزاری ها، وی با بیان اینکه ناتو تنش آفرینی نظامی روسیه در کریمه را محکوم می کند، افزود: ما در این نشست درباره اتفاقاتی که در اوکراین در حال وقوع است، گفت و گو کردیم.

راسموسن بیان داشت: متحدان ناتو درخصوص یک بیانیه به توافق رسیدند که بیانگر موضع ما است. ما تنش آفرینی نظامی روسیه در کریمه را محکوم و درباره اجازه پارلمان روسیه برای استفاده روسیه از نیروهای مسلح در خاک اوکراین نگرانی شدید خود را اعلام کردیم.

این مقام ارشد ناتو گفت: اقدام نظامی نیروهای روسیه علیه اوکراین نقض قانون بین الملل و در تناقض با اصول شورای ناتو - روسیه و شراکت برای صلح است.

راسموسن تاکید کرد که روسیه باید به الزامات خود بر اساس منشور سازمان ملل متحد و اصول سازمان امنیت و همکاری اروپا برای صلح و ثبات در اروپا احترام بگذارد.

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی افزود: از روسیه می خواهیم تنش زدایی کند و نیروهای خود را به پایگاه های خود بازگرداند و از هر نوع دخالت در هرجای دیگر دراوکراین خودداری کند.

وی افزود: ما از دو طرف می خواهیم در کوتاهترین زمان ممکن از راه گفت و گو با حضور ناظران بین المللی تحت حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد یا سازمان امنیت و همکاری اروپا بدنبال راه حل مسالمت آمیز باشند. ما بر اهمیت روند سیاسی جامع در اوکراین براساس ارزش های دموکراتیک ، احترام به حقوق بشر و اقلیت ها وحاکمیت قانون تاکید می کنیم زیرا موجب برآورده شدن خواسته های دموکراتیک همه مردم اوکراین می شود.

راسموسن اضافه کرد: اوکراین شریک ارزشمندی برای ناتو است و عضو مهم شراکت برای صلح است. متحدان ناتو به حمایت از حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی اوکراین و حق مردم اوکراین برای تعیین سرنوشت خود بدون دخالت خارجی ادامه خواهد داد.

وی گفت:ما به درخواست اوکراین در شورای اوکراین ناتو نشست داشتیم و قرار است با روسیه در شورای روسیه ناتو گفت وگو کنیم. امروز ناتو روشن ساخته است که ما در کنار اوکراین به عنوان شریک ارزشمند ودر کنار هنجارها و اصول قانون بین الملل خواهیم ایستاد.

مترجمام**1502**1552
کد N157659

وبگردی