آفتاب

مقدونیه در آستانه انتخابات زودهنگام مجلس

مقدونیه در آستانه انتخابات زودهنگام مجلس

بلگراد- به دلیل توافق نرسیدن احزاب سیاسی مقدونیه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری،در این کشور انتخابات زودهنگام مجلس برگزار می شود.

به گزارش ایرنا از منابع خبری، نیکولا گرویفسکی نخست وزیر مقدونیه پس از به توافق نرسیدن احزاب ائتلاف حاکم برای انتخاب نامزد مشترک در انتخابات ریاست جمهوری توافق خود را برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در 27 آپریل امسال ( 7 اردیبهشت) اعلام داشت.

نخست وزیر مقدونیه در این رابطه در نشست حزب خود (جنبش ملی برای وحدت مقدونیه) در اسکوپیه گفت که در جهت منافع حداقلی و ملی قبول کردم که انتخابات زودهنگام پارلمانی در 27 آوریل برگزار شود.

پس از به توافق نرسیدن حزب جنبش ملی برای وحدت مقدونیه و حزب اتحاد دمکراتیک آلبانیایی تباران به رهبری علی احمتی این احتمال وجود دارد که این دو حزب ائتلاف خود را از دست بدهند.

حزب اتحادیه دمکراتیک آلبانیایی تباران که حزب کوچک در ائتلاف حاکم در مقدونیه است به دلیل مخالفت با انتخاب مجدد جورجه ایوانف برای نامزد انتخابات ریاست جمهوری که قرار است در 13 آوریل امسال برگزار شود، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شد.

بر اساس انتخابات ریاست جمهوری در مقدونیه، در صورتی که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری در 13 آوریل یکی از نامزدهای انتخاباتی نتواند از 50 درصد رای مردم برخوردار شود،درآن صورت انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد که پس از دو هفته از دور نخست برگزار می شود.

رسانه های خبری چاپ مقدونیه در گزارش های خود اعلام کردند که به احتمال زیاد در روز چهارشنبه 5 مارس ( 14 اسفند) مجلس نمایندگان این کشور منحل خواهد شد تا اینکه انتخابات زودهنگام پارلمانی برای 7 اردیبشهت برگزار شود.

بنا به آخرین سنجش افکار عمومی در مقدونیه، حزب جنبش ملی برای وحدت مقدونیه از ائتلاف حاکم در انتخابات زودهنگام پارلمانی امکان دارد که از 123 کرسی در پارلمان این کشور 59 کرسی را از آن خود کند و حزب سوسیال دمکرات از اپوزیسیون 36 کرسی کسب خواهد کرد.

نیکولا گرویفسکی نخست وزیر کنونی مقدونیه از ژوئن سال 2011 میلادی در صدر دولت قرار دارد.

اروپام**2061**1856
کد N157024

وبگردی