آفتاب

کارشناس سیاسی آذری : مناسبات دوستی بین ایران و جمهوری آذربایجان ریشه در تاریخ دارد

کارشناس سیاسی آذری : مناسبات دوستی بین ایران و جمهوری آذربایجان ریشه در تاریخ دارد

باکو- ایرنا- ˈروشن نوروز اوغلوˈ تحلیلگر سیاسی جمهوری آذربایجان با اشاره به اهمیت دعوت اخیر ˈحسن روحانیˈرییس جمهوری اسلامی ایران از ˈالهام علی افˈ رییس جمهوری آذربایجان برای سفر به ایران، این نوع تعامل دوستانه میان دو کشور را ناشی از ریشه های تاریخی در مناسبات دو کشور توصیف کرد.

رییس انجمن دوستی جمهوری آذربایجان و ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، سفرهای متقابل روسای جمهور دو کشور را در حفظ و صیانت از اشتراکات تاریخی که از آن به عنوان میراث تاریخی دو ملت یاد کرد و همچنین انتقال آن به نسل های آینده را ضروری دانست.

به عقیده وی، این فرایند نه تنها به خاطر حفظ ارزش های معنوی میان دو ملت از اهمیت فراوانی برخوردار است، بلکه در راستای بازگرداندن یک روند تاریخی به مسیر درست آن و لزوم حرکت در جهت دوستی و برادری ضروری است.

این کارشناس مسایل سیاسی جمهوری آذربایجان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص حماسه ی سیاسی و اقتصادی، این سفر را از زاویه این دو محور اساسی ارزیابی و پیش بینی کرد که در جریان سفر رییس جمهوری آذربایجان به ایران این دو محور ، پایه مذاکرات و تصمیم گیری ها قرار گیرد .

به گفته وی جذب سرمایه گذاران آذری و ایرانی برای فعالیت و همکاری در مناطق آزاد تجاری دو کشور تاثیر بسزایی در کاهش نرخ بیکاری و ارتقا سطح رفاه مردم دو کشور خواهد داشت.

نوروز اوغلو به تاثیر گسترش مناسبات دوستانه بین ایران و جمهوری آذربایجان در مقیاس بین المللی نیز اشاره کرد و گفت: برخی دولتها متاسفانه برخورد خصمانه ای در قبال مناسبات دوستی ایران و جمهوری آذربایجان دارند و مایل به نزدیک شدن این دو کشور و توسعه روابط میان آنها نیستند. با این حال مناسبات برادرانه و مودت آمیز بین تهران و باکو یک حکم تاریخی است و راه دیگری جز این نیز برای ایران و جمهوری آذربایجان وجود ندارد.

نوروزاوغلو مرزهای طولانی دو کشور دوست و اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را مرزهای امنیت و آرامش توصیف کرد و گفت : فعالیت گروههای تروریستی وهابی در مرزهای شمالی جمهوری آذربایجان و حضور دیاسپور ( نمایندگی لابی ) ارمنی در طول مرزهای این کشور با گرجستان نشان دهنده تفاوت این مرزها با مرز ایران و آذربایجان است .

رییس انجمن دوستی جمهوری آذربایجان و ایران با اشاره به حمایت های گسترده ایران از ملت و دولت آذربایجان در مواقع حساس ، از فعالیت های انسان دوستانه کمیته امداد امام خمینی در این کشور نیز قدردانی کرد.

وی پاسداری از دستاوردهای جدید در تاریخ مناسبات حسنه بین دو کشور را وظیفه همه طیفها و طبقات جامعه دو کشور اعم از روشنفکران، جوانان، اساتید و نظامیان دانست.

خاورم*1206*1446
کد N156760

وبگردی