آفتاب

معترضان ضد فساد در ترکیه بار دیگر با سرکوب نیروهای پلیس مواجه شدند

معترضان ضد فساد در ترکیه بار دیگر با سرکوب نیروهای پلیس مواجه شدند

پلیس استانبول و آنکارا برای متفرق کردن معترضان ضد فساد به استفاده از آب پرفشار و شلیک گاز اشک آور متوسل شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از صدای روسیه، این معترضان علیه تصمیم دفتر دادستان کل برای آزادی پنج متهم ردیف اول پرونده فساد مالی از زندان با قرار دادن وثیقه‌ای به منظور عدم خروج از شهر به خیابان‌ها آمدند. این پنج متهم شامل پسران باریش گولر، وزیر کشور سابق و کان کاگلایان، وزیر سابق اقتصاد است که به گرفتن رشوه و سوءاستفاده از سمت متهم هستند.

موج اعتراضات ضد فساد از 17 دسامبر سال 2013 میلادی ترکیه را متزلزل کرده است. در استانبول پس از آنکه معترضان تلاش کردند از صف ماموران پلیس در نزدیکی میدان "تقسیم" عبور کنند، پلیس به استفاده از آب پرفشار و شلیک گاز اشک‌آور متوسل شد. معترضان به سمت ماموران پلیس سنگ پرتاب کرده و خیابان‌های اطراف را مسدود کردند.

راهپیمایی ضد فساد مشابهی نیز در منطقه کادیکوی، استانبول برگزار شد.

فعالان "اتحادیه جوانان ترکیه" از رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه و دولتش خواستند استعفا کند. اکثر معترضان ماسک‌هایی به صورت داشتند که تصویر بلال اردوغان، پسر نخست وزیر بر آن ترسیم شده بود که ادعا شده در پولشویی وسیع محرمانه دست داشته‌اند. هیچ درگیری هنوز گزارش نشده است.

در همین حال وضعیت استانبول تقریبا ناآرام گزارش شده است. در آنکارا حدود 300 معترض در خیابان‌ آتاتورک ترافیک ایجاد کرده و خواستار استعفای دولت شدند. پلیس برای متفرق کردن این معترضان نیز به استفاده از آب پرفشار و شلیک گاز اشک آور متوسل شد.

حدود 600 تن دیگر نیز در میدان "قزیلای" آنکارا دست به راهپیمایی زده و شعار "آن‌ها دزدند" و "دولت باید استعفا دهد" سر دادند.

انتهای پیام

کد N156728

وبگردی