آفتاب

اتحادیه عرب از تلاش کویت برای میانجی گری میان قطر و مصر استقبال کرد

اتحادیه عرب از تلاش کویت برای میانجی گری میان قطر و مصر استقبال کرد

تهران –ایرنا- یک مقام آگاه در اتحادیه عرب از تلاش کویت برای میانجی گری میان قطر و مصر و آشتی دادن این دو کشور خبر داد و گفت اتحادیه عرب از این اقدام کویت حمایت می کند .

به گزارش پایگاه خبری ˈ العرب الیوم ˈ یک دیپلمات مسئول در اتحادیه عرب اعلام کرد که دبیرخانه اتحادیه عرب از طرح کویت برای آشتی دادن مصر و قطر حمایت می کند.

این مقام مسئول در اتحادیه عرب گفت: شیخ ˈصباح الاحمدˈ امیر کویت تلاش می کند با میانجی گری میان مصر و قطر، شرایط مناسب برای آشتی این دو کشور را طی نشست سران عرب فراهم کند.

وی افزود: دیدار شیخ ˈ صباح خالد الحمد الصباح ˈ وزیر امور خارجه کویت از قاهره و رساندن پیامی به ˈ عدلی منصور ˈرییس جمهوری مصر در هفته گذشته و بلافاصله رفتن به قطر برای رساندن پیامی دیگر به شیخ ˈ تیم بن حمد ˈ امیر قطر در پی دیدار امیر قطر از کویت اوایل هفته گذشته، در این چارچوب بوده است.

این دیپلمات خاطر نشان کرد که به طور کلی این تلاش ها در چارچوب مذاکرات کویت برای میانجی گری میان دوحه و قاهره صورت می گیرد .

از سوی دیگر ˈ محمد صبیح ˈ معاون دبیر کل اتحادیه عرب گفت : نشست سران عرب در کویت، نشست آشتی عربی خواهد بود و اتحادیه عرب از هرگونه میانجی گری برای نزدیکتر کردن عرب ها به هم حمایت می کند.

صبیح افزود: این تلاش کویت را ارج می نهد زیرا کویت تجارب زیادی در حل اختلاف کشورهای عربی از طریق نشست سران و کنفرانس های عربی در خاک خود دارد که یک نمونه آن تلاش برای حل اختلاف میان عربستان و لیبی در زمان سرهنگ قذافی بود.

سیاستمداران و دیپلمات های مصری اعتقاد دارند آشتی میان مصر و قطر نیاز به تلاش زیادی دارد زیرا تنش در روابط دو کشور به دلایل مختلف بسیار زیاد است و این مسئله بسیار پیچیده شده است.

این دیپبمات ها می گویند: اختلاف های میان قاهره و دوحه ناشی از اختلاف در دیدگاه یا گرایش سیاسی نیست بلکه به این دلیل است که قطر از نظر مادی، رسانه ای و سیاسی از یک طرف سوم مخالف نظام حاکم در مصر حمایت می کند که این خود دخالت در امور داخلی یک کشور محسوب می شود .

مقام های مصری می گویند: دوحه باید موضع گیری های خود را در مورد مصر به صورت ریشه ای تغییر دهد و موضع گیری خود نسبت به گروه اخوان المسلمین را اعلام کند.

آنها هم چنین خواستار این هستند که رهبران اخوان المسلمین حاضر در قطر تحویل مقام های مصری شوند و قطر از جنگ رسانه ای ضد مصر که از طریق شبکه الجزیره انجام می دهد ، دست بردارد .

ˈ احمد عبدربه ˈ استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره در خصوص امکان موفقیت تلاش های امیر کویت گفت: ممکن است کویت بتواند دیدگاه های طرفین را به هم نزدیک کند وضرورتا نباید آشتی به صورت یکباره تحقق یابد زیرا در مرحله نخست این هدف دشواری است ، ممکن است در مرحله نخست از شدت امور و اختلاف ها میان دو کشور کاسته شود و دیدگاه های طرفین را به نزدیک کرد سپس گام های بعدی را برداشت و این به نفع هر دو کشور است که تنش ها از میان برود .

گفتنی است نشست سران اتحادیه عرب روزهای 24 و 25 مارس (فرودین آینده ) در کویت برگزار می شود .

قطر حمایت زیادی از حکومت ˈ محمد مرسی ˈ رییس جمهوری برکنار شده مصر و برخاسته از گروه اخوان المسلمین می کرد و پس از آنکه ˈ عبدالفتاح السیسی ˈ وزیر دفاع مصر وی را کنار گذاشت ، قطر این اقدام نظامیان مصری را کودتای نظامی دانست و خواستار محاکمه عاملان آن شد.

این در حالی است که مقام های جدید مصر این را خواسته مردم و تصحیح روند انقلاب مصر می دانند .

خاورم **2041**1446
کد N156320

وبگردی