آفتاب

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی: هدف مشترک کشورهای اسلامی، ایجاد همبستگی است

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی: هدف مشترک کشورهای اسلامی، ایجاد همبستگی است

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: همه کشورهای اسلامی که در آنها تحول صورت گرفته است خواهان کوتاهی دست مستکبران از کشورشان و ایجاد همبستگی و وحدت ملی میان ملت‌هایشان هستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، علی اکبر ولایتی که صبح امروز(یکشنبه) در نشست خبری همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی حضور داشت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تفاوت‌های همایش‌های بیداری اسلامی با این همایش گفت: هر دو به لحاظ محتوا هم جنس هستند یعنی هر دو گردهمایی سران جهان اسلام هستند.

وی افزود: در همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی اشخاص و صاحب‌نظران در مبارزات سیاسی و فکری جهان اسلام حضور خواهند یافت و باید در این همایش به نتایج عملی دست یابیم تا شاهد ایجاد تحول در جوامع اسلامی و جهان اسلام باشیم.

ولایتی با بیان اینکه کشورهایی که نهضت بیداری را تجربه می‌کنند، همگی خواهان رهایی از استبداد هستند گفت: آنها همگی می‌خواهند مجددا اسلام را در کشورهایشان احیا و ترویج کنند به همین دلیل ما با برگزاری چنین همایش‌هایی به دنبال این هستیم تا امت اسلامی با یکدیگر به گفت‌وگو و تبادل نظر بپردازند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه پس از فروپاشی شوروی و تشکیل سازمان ملل و سایر نهادها نیز تغییری در وضعیت بین‌المللی صورت نگرفت، افزود: سال‌هاست که کشورهای اسلامی خواهان تاثیرگذاری در هندسه قدرت جهانی هستند و می‌توان گفت که هسته‌ اولیه تحول و انقلاب‌های اخیر جهان اسلام نیز در همین راستا است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ادامه داد: امروز می‌بینیم که اگر در مصر تحولی صورت گرفته است در مقابل آن نیز برنامه‌هایی طراحی شده تا مردم به خواست خود نرسند ولی ما معتقد هستیم با برگزاری همایش‌های بین‌المللی و بررسی نقش جهان اسلام در هندسه قدرت جهانی می‌توانیم میان ملل اسلامی همبستگی ایجاد کنیم.

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با تلاش برای تخریب جایگاه مقاومت در منطقه و تاثیر برگزاری همایش‌های بین‌المللی در این زمینه خاطر نشان کرد: بخشی از تلاش‌های ما تشکیل گردهمایی سیاسی، علمی، فکری و اجتماعی توسط متفکرین و افرادی است که به دنبال احیای ارزش‌های اسلامی بوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی از دانشگاه‌های غرب برای برخورد با تحرکات اسلامی در منطقه راهکارهایی ارائه می‌شود بنابراین ما برای مقابله با این راهکارها باید برنامه و راه‌هایی را ارائه کنیم و همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی نیز که با حضور دانشگاهیان و علمای سراسر جهان برگزار می‌شود هم به دنبال تحقق این امر است و اعلام می‌کنیم یکی از اهداف مهم این همایش نیز تقویت و وحدت میان مسلمانان اعم از سنی و شیعه است.

به گزارش ایسنا، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد دعوت از کشور عربستان و قطر برای حضور در همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی خاطر نشان کرد: ما تقریبا از همه کشورهای اسلامی و یا حتی کشورهای اروپایی که اقلیتی مسلمان دارند نیز برای حضور در این همایش دعوت کردیم ولی از آنجا که برخی کشورها برای حضور شهروندانشان در ایران سخت‌گیری کرده و یا پس از شرکت مشکلاتی برای آنها ایجاد خواهند کرد،‌ تصمیم گرفتیم از اتباع آنها که در سایر کشورها زندگی می‌کنند برای حضور در همایش دعوت کنیم.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در رابطه با مهمانان ویژه همایش بین‌المللی نقش دنیای اسلامی در هندسه قدرت جهانی گفت: احتمال دارد مسئولان قوا نیز حضور داشته باشند ولی از آنجا که این همایش در راستای صحبت‌های مقام معظم رهبری در جمع دانشگاهیان برگزار می‌شود، بیشتر حاضران و مهمانان از جمع اساتید، دانشگاهیان و حوزویان خواهد بود.

وی ادامه داد: مهمانان خارجی این همایش هم افرادی مانند ابراهیم جعفری نخست‌وزیر اسبق عراق و یا سران نهضت فلسطین و مقاومت اسلامی لبنان خواهند بود. همچنین افرادی از افغانستان، پاکستان، اندونزی، مالزی، هندوستان، آسیای مرکزی، بوسنی، آمریکای لاتین و برخی کشورهای اروپایی نیز شرکت خواهند کرد.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: برگزاری همایش بین‌المللی در زمینه تحولات جهان اسلام علاوه بر ایران در سایر کشورها نیز ادامه خواهد یافت برای مثال پاکستان و برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی و آفریقایی نیز آمادگی خود را برای برگزاری اجلاس منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام کرده‌اند.

ولایتی ادامه داد: پس از تحولات کشورهای اسلامی مانند مصر و یمن دیدیدم که مخالفان اسلام تلاش کردند تا سوریه را به تشنج بکشانند به همین دلیل باید وضعیت این تحولات آسیب‌شناسی شود و مشخص شود که چه خطراتی جهان اسلام را مورد تهدید قرا داده است.

وی با اشاره به اعتراضات مردمی در هند تاکید کرد: مردم این کشور می‌خواهند تا هرکدام صرف‌نظر از شیعه و سنی بودنشان یک رای داشته باشند ولی خواسته آنها با سرکوب مواجه شد. در هر صورت آنها باز هم به تجمع‌های مسالمت‌آمیز خود ادامه می‌دهند. همچنین شاهد ادامه تلاش‌ها برای سرکوب حلقه مقاومت در سوریه نیز هستیم که تا کنون این تلاش‌ها موفق نبوده به همین دلیل آنها رو به سوی اعمال تروریستی و بمب‌گذاری کردند که متاسفانه دربین مردم بیگناه نیز تلفات زیادی را به جای گذاشته است.

انتهای پیام

کد N156286

وبگردی