آفتاب
اندیشکده آمریکایی:

نتانیاهو در دیداردوشنبه با اوباما یک تماشاچی خواهد بود

نتانیاهو در دیداردوشنبه با اوباما یک تماشاچی خواهد بود

تهران – ایرنا – یک اندیشکده آمریکایی گفته است که بنیامین نتانیاهو در دیدار روز دوشنبه خود با باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا بیشتر یک تماشاچی و واکنش گر خواهد بود.

اندیشکده ˈشورای روابط خارجیˈدر مقاله ای تصریح کرده است که نتانیاهو در جایگاهی نیست که از رویکردی کاملا متفاوت با رویکرد اوباما در رابطه با ایران و صلح فلسطین جانبداری کند بلکه صرفا در برابر اوباما واکنش نشان می دهد.

ˈرابرت دانینˈ کارشناس واحد مطالعات خاورمیانه و آفریقای شورای روابط خارجی دراین مقاله که در پایگاه اطلاع رسانی این اندیشکده آمریکایی منتشر شده ، افزوده است: در نتیجه، مذاکرات دوشنبه این دو در کاخ سفید به اعتراف علنی آنها به دوستی و تعهد واشنگتن- تل آویو ختم می شود.

این اندیشکده آمریکایی افزوده است:هرچند گفت وگوهای روز دوشنبه اوباما و نتانیاهو بر همان دو موضوع مطرح شده در پنج سال گذشته یعنی ایران و روند صلح با فلسطین متمرکز است اما، مذاکرات این دوره بر سر تاکتیک های عمده مذاکره و نه استراتژی بنیادی است. اوباما، نه برای جلوگیری از حمله ناوگان هوایی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران و نه برای واداشتن نتانیاهو به توقف شهرک سازی ها تلاش می کند. در حال حاضر، دولت اوباما کنترل امور را در دست دارد و مذاکرات با ایران و نیز بین اسرائیل و فلسطین را هدایت می کند. نتانیاهو بیشتر یک تماشاچی و واکنش گر است.

نویسنده در رابطه با مساله ایران نوشته است: اختلاف اساسی بین اهداف اوباما و نتانیاهو در رابطه با ایران همچنان به قوت خود باقی است. در حالی که هدف رئیس جمهوری آمریکا جلوگیری از تولید سلاح هسته ای از سوی ایران است، هدف اسرائیل محروم کردن تهران از توانمندی تولید سلاح هسته ای است. آمریکا در فاصله زمانی دیدار قبلی و جاری اوباما و نتانیاهو توافقنامه موقت هسته ای با تهران امضا کرد و مذاکرات درباره توافقنامه جامع بین پنج و بعلاوه یک نیز در جریان است.

با توجه به کانال جدیدی که بین آمریکا و ایران گشوده شد، اکنون نتانیاهو تلاش می کند تا مشی مذاکره ای اوباما را تحت تاثیر قرار دهد. اسرائیل خواستار توقف غنی سازی در ایران است. ˈوندی شرمنˈ مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته ای با ایران در گفت وگوهای اخیر با مقامات اسرائیل گفت که این موضع (توقف غنی سازی) در عین مطلوبیت، ممکن و شدنی نیست.

هرچند اسرائیل در انظار عمومی به این موضع پایبند است اما، به احتمال زیاد، در محافل خصوصی بر اعمال انواع محدودیت های لازم و ضروری بر فعالیت های غنی سازی ایران به منظور شناسایی و جلوگیری از تلاش این کشور برای رسیدن به مرحله جهش تمرکز می کند. چنانچه مذاکرات با ایران به توافقنامه ای با تضمین های گسترده و کافی منتهی شود، هواپیماهای اسرائیل احتمالا به پرواز در نمی آیند.

دانین در توضیح اختلاف اوباما و نتانیاهو بر سر روند صلح اسرائیل و فلسطین نوشت: دولت اوباما آوریل 2014 را به عنوان ضرب الاجل خودخواسته برای دستیابی به توافقنامه جامع صلح بین اسرائیل و فلسطین تعیین کرد. هرچند این مبحث در گفت و گوهای روز دوشنبه این دو باردیگر مطرح می شود اما، نباید هیچ جار و جنجالی را در این مبحث انتظار داشت. گفته می شود دولت اوباما که می داند توافقنامه جامع صلح در طول چند ماه آینده امضا نخواهد شد، اکنون در حال تهیه ˈچارچوب اولیه توافقنامهˈ ای برای ارایه به اسرائیلی ها و فلسطینی ها در آینده نزدیک است. هرچند این چارچوب هنوز ادامه و رئوس آن علنی نشده است اما، ظاهرا ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا در حال آماده کردن رئوسی است که تا حد زیادی تامین کننده اهداف نتانیاهو در زمینه به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان کشوری یهود و سازوکارهای مستحکم امنیتی برای اسرائیل است. وضعیت نهایی بیت المقدس، مقوله ای است که در این زمان جلب موافقت نتانیاهو در قبال آن دشوار است و گفته می شود، آمریکا در حال تهیه فرمول هایی مبهم در این زمینه است که امکان مخالفت نتانیاهو و شرکای ائتلاف وی را از آنها می گیرد.

تلاش برای رفع مخالفت های مذاکره ای اسرائیل احتمالا به نتیجه مورد نظر خود می رسد. نتانیاهو احتمالا فرمول آمریکا را می پذیرد و یا دستکم به صراحت با آن مخالفت نمی کند. از این رو، دیدار دوشنبه اوباما و نتانیاهو در کاخ سفید احتمالا به اعترافات علنی درباره دوستی و تعهد واشنگتن- تل آویو ختم می شود.



** هدف ایرنا از انتشار این نوع مقالات اندیشکده ها، اطلاع رسانی درباره نگرش این اتاق های فکر است و انتشار این مقاله ها الزاما به معنای تایید تمام محتوای آنها نیست.

مترجمام**1088**1575
کد N155855

وبگردی