آفتاب
سفیر روسیه به وزارت خارجه انگلیس فراخوانده شد

ابراز نگرانی ˈویلیام هیگˈ از تشدید تنش ها در اوکراین

ابراز نگرانی ˈویلیام هیگˈ از تشدید تنش ها در اوکراین

لندن - ایرنا - وزیر خارجه انگلیس عصر روز شنبه از تشدید تنش ها در اوکراین و بویژه در شبه جزیره ˈکریمهˈ عمیقا ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایرنا، ˈویلیام هیگˈ گفت: من از تشدید تنش ها در اوکراین و تصمیم پارلمان روسیه برای صدور مجوز جهت انجام عملیات نظامی در خاک اوکراین که بر خلاف خواست دولت ˈکی یفˈ است، عمیقا نگرانم.

وی افزود: این اقدام به طور بالقوه تهدیدی علیه استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین است. ما هرگونه اقدام متجاوزانه علیه اوکراین را محکوم می کنیم.

وی اظهارداشت: من امروز با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تلفنی گفت و گو کردم و بر ضرورت آرام کردن این وضعیت خطرناک تاکید نمودم.

ˈمن به وزیرخارجه روسیه گفتم که انگلیس از درخواست دولت اوکراین برای مشورت فوری بر اساس تفاهمنامه بوداپست که در سال 1994 توسط انگلیس، روسیه، آمریکا و اوکراین امضاء شده است، حمایت می کند.ˈ

هیگ گفت: ما همچنین در پی درخواست رییس جمهور پوتین از پارلمان روسیه (برای صدور مجوز عملیات نظامی)، سفیر روسیه در لندن را به وزارت خارجه فراخواندیم تا نگرانی عمیق خود را به وی ابلاغ کنیم.

وزیر خارجه انگلیس اظهارداشت: من عصر امروز همچنین با ˈفرانک- والتر اشتاین مایرˈ وزیر خارجه آلمان درباره اوضاع اوکراین گفت و گو کردم. ما در این نکته که جامعه بین المللی باید برای رسیدگی به بحران اوکراین اقدام کند، توافق داشتیم.

وی افزود: انگلیس از برگزاری نشست اضطراری شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا برای بررسی این موضوع حمایت می کند. ما همچنین خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل در روز شنبه شده ایم.

هیگ با اشاره به گفت و گوی تلفنی دیروز خود با رییس جمهور موقت اوکراین، گفت: من در این گفت و گو حمایت دولت انگلیس از دولت جدید آن کشور را مورد تاکید قراردادم.

وزیر خارجه انگلیس افزود: من روز یکشنبه به اوکراین می روم تا درباره این موضوعات بطور مستقیم با مقامات دولت موقت آن کشور رایزنی کنم.

اروپام**345
کد N155083

وبگردی