آفتاب

هشدار آلمان به روسیه برای تحرکات نظامی در شبه جزیره کریمه

هشدار آلمان به روسیه برای تحرکات نظامی در شبه جزیره کریمه

برلین - ایرنا - وزیر امور خارجه آلمان نسبت به آنچه ˈتحرکات نظامی روسیه در شبه جزیره کریمه به عنوان بخشی از خاک اوکراینˈ خواند به مسکو هشدار داد.

به گزارش ایرنا، ˈفرانک والتر اشتاین مایرˈ روز شنبه با صدور بیانیه ای در رابطه با وضعیت شبه جزیره کریمه اوکراین، نسبت به آنچه تحولات خطرناک در این کشور خوانده شده،هشدار داد و گفت:وضعیت در شبه جزیره کریمه بحرانی شده و هر کسی که با اقداماات خود آتش را در این منطقه شعله ورتر کند،در تشدید اوضاع مقصر خواهد بود.

اشتاین مایر با تاکید بر اینکه تشدید درگیری ها به کسی کمک نخواهد کرد،گفت: هنوز این امکان وجود دارد که مسوولان سیاسی از تشدید اوضاع پرهیز کرده و از بحرانی تر شدن وضعیت اوکراین که می تواند تبعات غیرقابل پیش بینی به همراه داشته باشد،جلوگیری کنند

وزیر خارجه آلمان همچنین در این بیانیه یادآورشد:هر اقدامی که روسیه در کریمه انجام می دهد باید با استقلال و تمامیت ارضی اوکراین مطابقت داشته باشد و قراردادهای امضا شده درمورد ناوگان مسکو در دریای سیاه را دربرگیرد.

اشتاین مایر افزود: از رهبران مسکو انتظار داریم به وعده هایی که در عموم داده اند پایبند باشند و در چارچوب تعهدات نه تنها درمورد تحرکات خود در کریمه شفاف سازی کنند بلکه باید مشخص کنند که چه هدف و نیتی از این اقدامات خود دارند.

وی افزود: آلمان با شرکای خود همکاری تنگاتنگی درمورد اوکراین دارد و از نظر برلین اروپایی ها باید به سرعت به مواضع مشترکی در چارچوب اتحادیه اروپایی درمورد واکنش به اقدامات اخیر روسیه دست یابند.

سرگئی آکسیونف نخست وزیر شبه جزیره خودمختار کریمه روز شنبه،گفت: تمام ساختارهای امنیتی و قدرتی کریمه را تحت کنترل گرفتیم.

نخست وزیر و اعضای دولت محلی کریمه از روس تبارهای این منطقه خود مختار اوکراین هستند که اکثریت جمعیت آن را تشکیل می دهند.

به گزارش رسانه های خبری، ورود نیروهای روسیه به شبه جزیره کریمه برای دفاع از روس های این منطقه صورت می گیرد که در روزهای اخیر علیه حکومت جدید اوکراین تظاهرات کرده و مخالفت خود را با آن اعلام کرده اند.

منطقه کریمه در اوکراین که اکثر جمعیت آن را روس تبارها تشکیل می دهند،در روزهای اخیر شاهد اعتراضات گسترده عمومی بوده و روس ها در مخالفت با حکومت جدید اوکراین و تاتارهای کریمه در حمایت از این حکومت تظاهرات کرده اند.

شبه جزیره کریمه منطقه ای به وسعت 25 هزار و 500 کیلومتر مربع در جنوب اوکراین است که در ساحل دریای سیاه واقع شده است.

این منطقه دومیلیون و 413 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد یک میلیون و 450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار نفر تاتار هستند.

منطقه کریمه تا سال 1954 در دوره اتحاد جماهیر شوروی سابق به روسیه تعلق داشت و از این تاریخ به جمهوری سوسیالیستی اوکراین پیوست و در دوره پس از فروپاشی شوروی هم به عنوان منطقه خودمختار در قلمروی اوکراین باقی ماند.

اروپام** 2051** 1701 **1010
کد N154804

وبگردی