آفتاب

پاکستان خواهان عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای شد

پاکستان خواهان عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای شد

اسلام آباد - ایرنا - دولت پاکستان بار دیگر بر درخواست خود به منظور عضویت دائم این کشور در سازمان همکاری شانگهای (SCO) تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه پاکستان شنبه اعلام کرد که ˈدیمیتری مزینسافˈ دبیرکل سازمان همکاری شانگهای به اسلام آباد سفر کرده و با ˈسرتاج عزیزˈ مشاور ارشد نخست وزیر پاکستان در امنیت ملی و امور خارجی و ˈاعزاز احمد چودریˈ قائم مقام وزارت خارجه این کشور دیدار کرد.

پاکستان به عنوان عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای در کنار ایران، افغانستان، هند و مغولستان خواستار عضویت دائم در این سازمان می باشد.

قائم مقام وزارت خارجه پاکستان در نشست با ˈدیمیتری مزینسافˈ گفت: اسلام آباد اعتبار ویژه ای نسبت به دریافت عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای قائل است.

اعزاز احمد چودری تاکید کرد: عضویت دائم پاکستان می تواند گامی رو به جلو به منظور دستیابی به چشم انداز سازمان همکاری شانگهای درخصوص همکاری های اقتصادی منطقه ای باشد.

وی با استقبال از طرح های توسعه ای ارائه شده ازسوی دبیرکل سازمان همکاری شانگهای به کشورهای ناظر در این نهاد منطقه ای افزود: پاکستان به اهداف سازمان شانگهای درخصوص صلح پایدار در منطقه امیدوار است.

دبیرکل سازمان همکاری شانگهای نیز با تاکید بر گسترس گروه بندی های این سازمان و فعالیت های کشورهای عضو در سطوح مختلف؛ از مشارکت و حضور فعال پاکستان در نشست های سازمان همکاری شانگهای قدردانی کرد.

دیمیتری مزینساف؛ پاکستان را کشور مهم در منطقه ارزیابی کرد و افزود: سفر کنونی وی فرصت خوبی برای مشاهده تلاش های اسلام آباد در مسیر مبارزه با تروریسم و احیای وضعیت اقتصادی با هدف ارتقای صلح و ثبات در منطقه می باشد.

سازمان همکاری های شانگهای (Shanghai Cooperation Organization) یا به اختصار SCO، سازمانی بین دولتی است که برای همکاری های چندجانبه امنیتی در سال 2001 توسط سران روسیه ، قزاقستان ، چین، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان بنیان گذاشته شد.

این سازمان در حقیقت ترکیب جدید سازمان ˈشانگهای5ˈ است که در سال 1374شمسی (1996 میلادی) تاسیس شده بود، ولی نام آن پس از عضویت ازبکستان به ˈسازمان همکاری شانگهایˈ تغییر یافت.

علاوه بر اعضای اصلی، ابتدا مغولستان در سال 2004 و یکسال بعد جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و هند به عنوان عضو ناظر به این سازمان ملحق شدند.

نقش این سازمان از زمان تاسیس آن تاکنون در منطقه افزایش یافته و این سازمان برخلاف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و پیمان سابق ورشو ، هنوز یک پیمان و یا معاهده دفاعی و نظامی چندجانبه به شمار نمی رود.

آساق ** 1095**1392
کد N154273

وبگردی