آفتاب
با فرآوری و بسته‌بندی مناسب

بازارهای از دست رفته محصولات کشاورزی را پس بگیریم

بازارهای از دست رفته محصولات کشاورزی را پس بگیریم

کم شدن تولیدات کشاورزی ایران، نبود فرآوری و بسته‌بندی مناسب و قابل رقابت نبودن این محصولات از نظر قیمت در بازارهای جهانی باعث شده بازار بعضی محصولات کشاورزی را که قبلا در اختیارمان بود از دست بدهیم.

منصور بهروزی‌لار - استاد دانشگاه تهران - در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: برای باز پس‌گیری بازار محصولات کشاورزی باید مصرف انرژی را کاهش و عملکرد را افزایش دهیم. همچنین از تکنولوژی‌های نوین بهره بگیریم.

وی افزود: تقریبا تنها صادرکننده زعفران هستیم که محصولی بسیار گران‌قیمت است ولی چون بسته‌بندی مناسبی در داخل کشور نداریم اسپانیا این محصول را از ما می‌خرد و بسته‌بندی می‌کند و با قیمت چند برابر در اروپا می‌فروشد.

بهروزی‌لار با اشاره به زیره به عنوان دیگر محصول صادراتی کشور که به کشورهای خلیج فارس و هندوستان صادر می‌شود، گفت: افت این محصول در برداشت به 48 درصد می‌رسد چون از ماشین برداشت استفاده نمی‌کنیم در حالی که چنین ماشینی حدود 12 سال قبل ساخته شده است.

این کارشناس کشاورزی صادرات خرمای کشور را نیز رو به افول دانست و تصریح کرد: غالب جوانان روستایی تمایلی به شغل کشاورزی ندارند و پدران هم توانایی انجام کار را ندارند این در حالی است که ماشین بسیار مناسبی را برای برداشت محصول در صورت وجود بودجه می‌توان ساخت. از سوی دیگر فرآوری خرما غیر بهداشتی است.

به گفته وی پسته ایران شاید به سبب مدیریت نادرست در حال افول است. نخود ایرانی که یکی از صادرات کردستان است به سبب استفاده نکردن از ماشین صرفه اقتصادی ندارد.

بهروزی لار درخصوص راهکارهای ایجاد مزیت‌های جدید در صادرات کشاورزی اظهار کرد: باید صادرات را تشویق کرد؛ اقتصاد هر کشوری امروزه بستگی به صادرات آن دارد. چین و ژاپن نمونه‌هایی از این کشورها هستند. کره جنوبی نیز به سرعت به پیش می‌رود.

وی نقش صنایع تبدیلی، فرآوری، بسته‌بندی، حمل و نقل و بازاررسانی را در افزایش صادرات موثر دانست و گفت: ضرب المثلی است که می‌گوید اگر می‌خواهید 100 تومان سرمایه‌گذاری کنید 75 تومان آن را صرف تبلیغات کنید. صنایع تبدیلی، فرآوری و بسته بندی خوب و شکیل از این موارد هستند. فرآوری و بسته بندی از این قبیل برای شیرینی‌ها و شکلات‌ها مشاهده می‌شود ولی برای تولیدات کشاورزی خیر.

این عضو هیات علمی گروه مکانیزاسیون کشاورزی دانشگاه آزاد شوشتر خاطرنشان کرد: کارشناسان کشاورزی در آموزش و ترویج در نحوه برداشت و جلوگیری از آسیب و ماندگاری محصولات کشاورزی نقش چندانی ایفا نمی‌کنند که امیدواریم در آینده این اتفاق رخ دهد.

انتهای پیام

کد N153870

وبگردی