آفتاب

افزایش حملات طالبان و عملیاتهای نیروهای امنیتی افغانستان در ماه فوریه

افزایش حملات طالبان و عملیاتهای نیروهای امنیتی افغانستان در ماه فوریه

افغانستان در فوریه سال جاری میلادی شاهد افزایش فعالیت‌های مرتبط با طالبان و عملیات‌های نیروهای دولتی برای بیرون کردن این شبه‌نظامیان از پایگاه‌هایشان و تشدید شرایط امنیتی در سراسر کشور پیش از انتخابات یاست جمهوری پنجم آوریل بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، براساس ادعاهای طالبان و منابع دولتی افغانستان، صدها مبارزه از هر دو طرف در فوریه سال جاری میلادی کشته شده‌اند.

شبه‌نظامیان طالبان از اول فوریه سال جاری میلادی حملات متعددی را در افغانستان ترتیب دادند و مرگبارترین آن 23 فوریه سال جاری میلادی در ولایت کنر رخ داد که باعث کشته شدن 21 سرباز افغان و ناپدید شدن چهار تن دیگر شد که براساس گزارش‌ها توسط شبه نظامیان به مکانی نامعلوم برده شده‌اند.

شبه نظامیان طالبان در اقدامی برای بی‌ثباتی دولت در چند روزاخیر دست به حمله انتحاری در ولایت اوروزگان زدند که باعث کشته شدن دست کم 9 تن و زخمی شدن 50 تن دیگر شد. این حمله انتحاری در داخل هتلی در ترینکوت، مرکز ولایت اوروزگان رخ داد که تقریبا تمامی قربانیانش غیرنظامی بودند.

حمله طالبان به یگان ارتش ملی افغان در منطقه قاضی آباد ولایت کنر در 23 فوریه که جان 21 سرباز را گرفت باعث شد تا نیروهای امنیتی افغان فشار خود بر شبه نظامیان طالبان در سراسر کشور را افزای دهند.

یک روز بعد یعنی در 24 فوریه، نیروهای امنیتی عملیات‌هایی را علیه شبه نظامیان طالبان در منطقه حصارت ولایت ننگرهار به راه انداختند که باعث کشته شدن 58 شبه‌نظامی در دو روز شد.

وزارت کشور افغانستان همچنین اعلام کرد، در جریان دو عملیات که 25 فوریه پایان یافت، 76 شبه‌نظامی دیگر طالبان در ولایت‌های قندوز، فریاب، لوگر، لقمان، کفر پکتیکا، هرات و هلمند توسط ارتش، پلیس و آژانس اطلاعاتی افغانستان کشته شدند.

این منابع همچنین اعلام کردند، در فوریه سال جاری میلادی نیز هشت تن از نیروهای تحت رهبری ناتو در افغانستان کشته شدند.

مقام‌های امنیتی افغانستان متعهد شده‌اند تا فشار خود را بر طالبان افزایش دهند و ضمن انجام اقدامی تلافی جویانه در رابطه با قتل عام در ولایت کنر، برای تضمین امنیت انتخابات ریاست جمهوری و شورای ولایتی‌ تلاش بیشتری کنند.

انتهای پیام

کد N153749

وبگردی