آفتاب

بازگشت رهبر القاعده به افغانستان

بازگشت رهبر القاعده به افغانستان

واحد مرکزی خبر نوشت:

رهبر شاخه القاعده در افغانستان از برنامه خود برای بازگشت به این کشور و احیای نفوذ در آن خبر داد.
به نوشته روزنامه اینترنتی روسی لنتا، فاروق القحطانی تروریست معروف اعلام کرده بازگشت کامل القاعده به افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی یعنی اواخر سال دو هزارو چهارده محقق خواهد شد.
برخی منابع در سازمانهای امنیتی آمریکا و پنتاگون اعلام کرده اند القاعده همین حالا با اعزام جنگجویان با تجربه از سایر کشورها مشغول گسترش نفوذ خود در افغانستان است. انتظار می رفت آنها به عنوان مستشار برای آموزش نسل جدید جنگجویان عمل کنند.
آمریکاییها به منظور مقابله با این برنامه گروهی متشکل از هواپیماهای جنگی و پهپاد به کار گرفته اند که به طور دائمی به تروریستهای مستقر در شرق افغانستان حمله می کنند. مقامات واشنگتن درعین حال اذعان می کنند بیشتر تروریستهای القاعده در حال حاضر در انتظار خروج نیروهای آمریکایی از این کشور به سر می برند.
مسئولان پنتاگون خروج کامل نیروها را از افغانستان غیرمفید می دانند و مایلند ده هزار سرباز به منظور انجام عملیات ضد تروریستی و خدمات رسانی برای پهپادهای مستقر در پایگاه بگرام درخاک کشور باقی بمانند. به عقیده آنها در صورتی که تعداد محدودی از نیروهای خارجی در افغانستان باقی نمانند القاعده به سرعت این کشور را به پایگاه تروریستی برای تجمع جنگجویان از تمام جهان تبدیل خواهد کرد.
گفتنی است فاروق القحطانی برای فرار از حملات هوایی دائما در خفا به سر می برد، از تلفن همراه و ماهواره ای استفاده نمی کند، برای ارتباط پیک به کار می گیرد و مدام تغییر مکان می دهد. علاوه براین وی هنگام خارج شدن از مخفیگاه تعداد زیادی زن و کودک همراه می برد و در واقع از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کند.
ضمنا امکانات نیروهای ویژه برای اقدام در استانهای محل اختفای جنگجویان به خاطر روحیات خصمانه مردم و ویژگیهای جغرافیایی خیلی محدود است.
ناظران غربی معتقدند خروج نیروهای خارجی می تواند موجب وخامت شدید اوضاع افغانستان شود چون اسلامگرایانی که درخاک کشور پنهان شده اند نیت خود را برای پس گرفتن کابل و برقراری حکومت مورد نظرخود کتمان نمی کنند.

52261

کد N153731

وبگردی