آفتاب

پسر بزرگ یانوکوویچ، گرداننده امپراتوری تجارت اوکراین

پسر بزرگ یانوکوویچ، گرداننده امپراتوری تجارت اوکراین

در پایگاه سیاسی رئیس جمهوری مخلوع اوکراین در دونتسک، مقر گروه "ماکو" قرار دارد که یک شرکت هلدینگ بانکداری و ساخت و ساز بوده و متعلق به پسر بزرگ ویکتور یانوکوویچ است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این مقر مدرن که به شیوه ساختمان‌های دوره استالین، رهبر شوروی سابق ساخته شده است، دارای هتل، رستوران، بانک و دفاتر کاری بوده و به گفته ساکنان آن، به طور تمام و کمال متعلق به اولکساندر 40 ساله، پسر بزرگ ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری مخلوع اوکراین است.

فعالیت‌های تجاری اولکساندر که یک دندانپزشک است، مدت‌هاست که مورد توجه منتقدان یانوکوویچ است و دو گروه تحقیقاتی اپوزیسیون با نام‌های "پپ واچ" و "مرکز ضد فساد" در وب سایت مشترک خود مدعی شده‌اند که دارایی‌های اولکساندر در سه سال اخیر 7285 درصد افزایش یافته است. دارایی‌های او سال گذشته میلادی توسط "فوربس اوکراین" 510 میلیون دلار اعلام شد.

او در بانک توسعه اوکراین نیز سهام دارد و صاحب عمده شرکت خصوصی ماکو نیز است. پیش از اینکه در سال 2010 یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین شود دارایی‌های اولکساندر 191 میلیون هریونیا (حدود 24 میلیون دلار در آن زمان) بود اما براساس اطلاعات بانک مرکزی اوکراین دارایی‌های او تا ژانویه 2014 به 5 / 6 میلیارد هریونیا (حدود 770 میلیون دلار) رسید.

مدیر اجرایی این بانک که مادر "سرهئی آربوزف"، نخست وزیر موقت در اواخر ریاست جمهوری یانوکوویچ بود نیز در لیست افرادی قرار گرفته است که دولت سوئیس دارایی‌های آن را مسدود کرده است.

دولت سوئیس روز جمعه اعلام کرد که دارایی برخی مقامات سابق اوکراین را مسدود می‌کند.

تاتیانا چرنوویل، رئیس پیشنهادی یک آژانس ضد فساد اوکراین در این خصوص گفت: همانطور که یانوکوویچ قدرت مطلق اوکراین را در دست داشت، پسرش انحصار فعالیت‌های اقتصادی را داشت و تفکیک این پدر و پسراز یکدیگر دشوار است.

این در حالی است که یانوکوویچ در کنفرانس روز جمعه خود در روسیه، داشتن حساب‌های بانکی خارجی را تکذیب کرد. چرنوویل اظهار داشت که حتی اگر دارایی‌ها به نام دیگر اشخاص ثبت شده بودند، هم کنترل همه آن‌ها را خانواده‌ یانوکوویچ در دست داشت.

دادستان کل موقت اوکراین نیز در این خصوص گفت: همکاران رئیس جمهوری مخلوع اوکراین، میلیون‌ها نه بلکه میلیاردها از این کشور دزیدند.

یانوکوویچ پس از فرار از کی‌یف مخفی شده و اکنون در روسیه به سر می‌برد.

انتهای پیام

کد N153631

وبگردی