آفتاب
تحولات اوکراین/

ادامه بحران در کریمه و هشدار اوباما به روسیه

ادامه بحران در کریمه و هشدار اوباما به روسیه

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل : اظهارات نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، نگرانی کشورهای غربی در مورد تفکرات مسکو در خصوص کریمه و هشدار اوباما به کرملین از مهمترین تحولات اوکراین به شمار می رود.

"باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا شب گذشته در اظهاراتی ضمن آنکه خواستار همکاری آمریکا و روسیه برای بازگرداندن آرامش به اوکراین شد بر لزوم همکاری واشنگتن و مسکو برای رسیدن به این هدف تاکید کرد.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت : عميقا نگران گزارش ها در خصوص تحرکات نظامی روسيه در داخل اوکراين هستيم. هرگونه نقض حاکمیت ملی و تماميت ارضی اوکراين باعث بی ثباتی خواهد شد. آمريکا همراه با جامعه بين المللی تاکيد می کند هرگونه دخالت نظامی در اواکراين هزينه خواهد داشت.

اوباما در ادامه اعلام کرد که به صورت مستقیم با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه، در خصوص تحولات اوکراین رایزنی خواهد کرد.

اعزام نیرو به کریمه و اظهارات چورکین

اما در حالی که برخی مقامات و رسانه ها از اعزام نیروهای روسی به شبه جزیره کریمه خبر می دهند، "ویتالی چورکین" نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، مخالفت مسکو را با هر گونه مداخله نظامی در اوکراین اعلام کرد.

کریمه شبه جزیره ای در شمال ساحل دریای سیاه است. این منطقه بخشی از اوکراین بوده و از نظر سیاسی منطقه ای خودمختارمحسوب می شود و جدا از حکومت اوکراین دارای مجلس و دولت مستقل بوده و رئیس دولت نیز عضو هیئت وزیران اوکراین است. اکثر ساکنان این شبه جزیره روس زبان هستند.

در همین رابطه "سرگئی کانيتيسن" نماينده ويژه رئيس جمهور جديد اوکراين در کريمه،‌اعلام کرد : ۱۳ هواپيمای روسی هرکدام حامل ۱۳۰ نفر  در فرودگاه گواردیسکی، در نزديک فرودگاه سيمفروپل فرود آمده اند.

اما ویتالی چورکین بعد از نشست شورای امنیت سازمان ملل که شب گذشته و برای بررسی اوضاع اوکراین برگزار شده بود اعلام کرد که مسکو با هر گونه اقدام نظامی در اوکراین مخالف است.

این اظهارات چورکین در واکنش به سخنان "سامانتا پاور" نماینده آمریکا در سازمان ملل، که گفته بود واشنگتن برای بهبود اوضاع در کریمه پیشنهاد اعزام نیروهای بین المللی را به عنوان میانجی به کریمه می دهد، ایراد شد. 

کریمه از هفته گذشته و بعد از برکناری "ویکتور یانوکوویچ" از ریاست جمهوری اوکراین، وضعیت بحرانی به خود گرفت و حتی خبرهایی مبنی بر اشغال پارلمان این منطقه خودمختار توسط مردان مسلح و اهتزاز پرچم روسیه بر فراز آن منتشر شد. به نظر می رسد روسیه قصد دارد با استفاده از روس تبارهای حاضر در کریمه، با پیروزی غرب در کی یف مقابله کند و همین امر موجب شده تا برخی از کارشناسان در مورد تجزیه اوکراین به قسمت های غربی و شرقی هشدار بذهند. بخش های شرقی اوکراین از جمعیت طرفدار رسیه تشکیل شده اند.

هشدار در مورد شرکت نکردن در نشست جی هشت

نگرانی از مداخله نظامی روسیه در اوکراین به کشورهای اروپایی نیز سرایت کرده است. اروپایی ها که تا این لحظه خود را پیروز تحولات اوکراین می دانند نگران آن هستند که در صورت مداخله نظامی روسیه و تعلل آمریکا در واکنش به این اقدام، بازی آغاز شده در اوکراین به نفع مسکو تمام شود.

در همین رابطه یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت : در صورتی که روسیه اقدام به مداخله نظامی در اوکراین کند رهبران آمریکایی و اروپایی در نشست جی هشت که در سوچی برگزار می شود شرکت نخواهند کرد. این نشست قرار است در تابستان سال جاری میلادی در سوچی برگزار شود.

به گزارش مهر، تاریخ نشان می دهد که روسیه در مورد گسترش سازمان ها و نهادهای غربی همچون ناتو و اتحادیه اروپا به نزدیکی مرزهای خود به این سادگی ها عقب نمی نشیند . حمله نظامی به گرجستان در سال 2008 میلادی درپی خواست تفلیس برای پیوستن به ناتو نمونه بسیار بارزی در این خصوص است. اکنون در مورد کریمه و بخش های شرقی اوکراین نیز ممکن است چنین وضعیتی رخ بدهد و هشدار کارشناسان در مورد تجزیه اوکراین رنگ واقعیت به خود بگیرد.

کد N153441

وبگردی