آفتاب

پارلمان اروپا: استفاده از پهپادها در عملیات نظامی غیر قانونی است

پارلمان اروپا: استفاده از پهپادها در عملیات نظامی غیر قانونی است

پارلمان اروپا با صدور قطعنامه‌ای استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین را "غیرقانونی" خوانده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بر اساس گزارش "ریپرایو"، از سازمان‌های مدافع حقوق بشر، اعضای پارلمان اروپا همچنین پیشنهاد دادند تا استفاده از پهپادها ممنوع شود.

اعضای این پارلمان با ۵۳۴ رای موافق در مقابل ۴۹ رای مخالف تاکید کردند که کشورهای عضو این اتحادیه نباید مرتکب قتل‌های هدفمند غیرقانونی و همچنین ایجاد تسهیلاتی برای انجام این اهداف از سوی دیگر کشورها شوند.

به گزارش بی.بی.سی، بر اساس گزارش "ریپرایو" در این قطعنامه عنوان شده است که استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین از سوی یک دولت علیه دولتی دیگر و بدون مجوز، نقض حقوق بین‌المللی، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی آن کشور تلقی می‌شود.

استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در برخی از کشورها مانند پاکستان و یمن با هدف کشتن ستیزه‌جویان باعث ایجاد تنش‌های بین‌المللی شده است.

بسیاری از سازمان‌های مدافع حقوق بشر نیز پیشتر خواهان توقف استفاده از پهپادها شده‌اند.

حمله این هواپیماها در مناطق قبیله‌ای پاکستان باعث کشته و مجروح شدن تعداد زیادی شده است. به گفته سازمان‌های مدافع حقوق بشر تعداد زیادی از غیرنظامیان بر اثر این حملات کشته شده‌اند.

در عین حال این سازمان‌ها می‌گویند استفاده مداوم از این هواپیماها باعث ایجاد مشکلات روانی برای بسیاری از ساکنان مناطق قبیله‌ای پاکستان شده است که به گفته آنها در "ترس دائم" از حملات این پهپادها بسر می‌برند.

به گفته مقامات سازمان ملل بر اثر این حملات از سال ۲۰۰۴ تاکنون حداقل ۴۰۰ غیر نظامی در پاکستان کشته شده‌اند.

دولت پاکستان به طور رسمی با این حملات مخالف است اما آمریکا که گفته می‌شود بیشتر این حملات را سازماندهی و عملیاتی می‌کند، می‌گوید که استفاده از پهپادها باعث کشته شدن بسیاری از ستیزه جویان شده است و در عمل انسجام عملیاتی آنها را شکسته است.

مقامات آمریکایی بر اثر فشارهای بین‌المللی گفته‌اند که در استفاده از این هواپیماها با شفافیت بیشتری عمل خواهند کرد اگرچه تاکید می‌کنند که استفاده از آنها در چارچوب قوانین بین‌المللی است.

انتهای پیام

کد N152702

وبگردی