آفتاب

دادگاهی در آمریکا: فیلم ضد اسلامی "بیگناهی مسلمانان" باید از یوتیوب حذف شود

دادگاهی در آمریکا: فیلم ضد اسلامی "بیگناهی مسلمانان" باید از یوتیوب حذف شود

دادگاهی در آمریکا، طی حکمی به شرکت گوگل دستور داده فیلم "بی‌گناهی مسلمانان" را از وبسایت ویدئویی یوتیوب حذف کند. این فیلم که محتوای آن "ضد اسلامی" تشخیص داده شده دو سال پیش با اعتراضات فراوانی از سوی جوامع مسلمان روبه‌رو شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) این شعبه تجدید نظر در غرب آمریکا پس از شکایت سیدنی لی گارسیا، بازیگر سینما که مدعی شده بود کارگردان فیلم به او در مورد محتوای فیلم و نقش‌اش دروغ گفته، رای خود را به نفع خانم گارسیا صادر کرد.

بر این اساس، دادگاه "فریب" خانم گارسیا برای ایفای نقش در فیلم بی‌گناهی مسلمانان را مغایر با قوانین کپی رایت (حفظ حقوق معنوی آثار) دانسته و به همین علت یوتیوب را مکلف به حذف آن از وبسایت خود کرده است.

گوگل که مالک یوتیوب است، پیشتر اعلام کرده بود مالک معنوی فیلم "بی‌گناهی مسلمانان" کارگردان آن، "نقولا باسیلی نقولا" است و نه خانم گارسیا که فقط به عنوان یک بازیگر در آن حضور پیدا کرده است.

اما اکنون، شعبه نهم تجدید نظر دادگاه سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا، تشخیص داده است چون توضیحات کارگردان فیلم به خانم گارسیا درباره نقش‌اش، مغایر آنچه بوده که بعد از مونتاژ فیلم روی داده و حتی بخش‌هایی از متن فیلم در صداگذاری تغییر داده شده، بنابراین، خانم گارسیا همچنان مالک معنوی نقش خود در این فیلم است.

به گزارش بی.بی.سی، خانم گارسیا بارها اعلام کرده که از محتوای فیلم و توهین‌آمیز بودن آن نسبت به حضرت محمد (ص)، پیامبر اسلام، بی‌اطلاع بوده است. او همچنین بارها از دریافت پیغام‌های تهدید به مرگ پس از اوج‌گیری اعتراض‌ها در کشورهای اسلامی خبر داده بود.

تابستان سال ۲۰۱۲ و همزمان با سالگرد حملات یازدهم سپتامبر، موج گسترده ای از اعتراضات به فیلم "بی‌گناهی مسلمانان" در کشورهای اسلامی چون مصر، لیبی و پاکستان شکل گرفت و خیلی زود دامنه آن به تمامی کشورهای اسلامی و جوامع مسلمان سراسر جهان گسترش یافت.

در لیبی و در شهر بنغازی، حمله به کنسولگری آمریکا با مرگ سه کارمند این کنسولگری از جمله سفیر آمریکا در لیبی همراه شد که همزمان با اعتراضات به این فیلم توهین‌آمیز به پیامبر مسلمانان شکل گرفت.

در مصر، معترضان از دیوارهای سفارت آمریکا بالا رفتند و پرچم این کشور را پایین کشیدند و پرچمی با عبارات اسلامی جایگزین آن کردند.

در پاکستان اعتراضات به خشونت کشیده شد و چند نفر در جریان تجمع‌هایی که چندین روز ادامه داشت، کشته شدند.

کارگردان این فیلم هم مدتی بعد به علت آنچه "زیر پا گذاشتن شروط آزادی" خود عنوان شد در کالیفرنیا دستگیر شد. نقولا باسیلی نقولا پیش از ساخت فیلم توهین‌آمیز "بی‌گناهی مسلمانان" هم در دادگاه به علت سوء استفاده از کارت‌های اعتباری مجرم شناخته شده بود.

انتهای پیام

کد N152396

وبگردی