آفتاب
/گزارش-اکونومیست/

اوباما به دنبال تجدیدنظر در راهبرد خود در قبال سوریه است

اوباما به دنبال تجدیدنظر در راهبرد خود در قبال سوریه است

"وقتی فرد صبور و عملگرایی مثل اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه به مرز استیصال می‌رسد این نشان می‌دهد که وضعیت تا چه میزان بد است."

"وقتی فرد صبور و عملگرایی مثل اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه به مرز استیصال می‌رسد این نشان می‌دهد که وضعیت تا چه میزان بد است."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه اینترنتی اکونومیست در گزارشی نوشته است: «هیچ کس از مذاکرات صلح سوریه در ژنو به منظور پیدا کرده یک راه حل سیاسی برای جنگ داخلی این کشور توقع چندانی نداشت.

اما هنگامی که دور دوم این مذاکرات در تاریخ 15 فوریه به تلخی پایان یافت و طرحی نیز برای از سرگیری این مذاکرات وجود نداشت ناامیدی در خصوص این مذاکرات ملموس شد.

اخضر الابراهیمی به نشانه شرمندگی از مردم سوریه به سبب شکست حتی در زمینه رساندن کمک‌های انسانی به سوریه عذرخواهی کرد. اما در عین حال گمانه‌زنی‌ها نسبت به اینکه دولت باراک اوباما، سرانجام در راهبرد مینی‌مالیستی سوریه خود در حال تجدیدنظر است، افزایش یافت.

آنچه که بدترین سناریو را برای جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا تایید کرد خودداری مذاکره کنندگان حکومت بشار اسد در آغاز مذاکرات درخصوص تشکیل دولت انتقالی در سوریه بود که نشان از ادامه ناسازگاری این حکومت است.

سیاست آمریکا در تعامل محدود با بحران سوریه موجب شده است که این کشور دیگر نفوذ یا اهرمی نداشته باشد.

بشار اسد با حمایت‌های ایران و روسیه و در مواجهه با نیروهای شورشی نامطلوب و پراختلاف سوری به این اعتقاد رسیده که می‌تواند همچنان به کار خود ادامه دهد. در تاریخ 17 فوریه جان کری سرانجام نارضایتی خود را اعلام کرد و گفت: حکومت سوریه کارشکنی می‌کند و آن‌ها هیچ کار نکرده‌اند بجز اینکه بمب بشکه‌ای بریزند و به نابود کردن کشورشان ادامه دهند و متاسفم بگویم که آنها با افزایش حمایت‌ها از جانب حزب الله و روسیه این کار را انجام می‌دهند.

امدادرسانان سازمان ملل می‌گویند در هفته‌های اخیر نزدیک به 500 هزار تن از مردم شهر حلب از این شهر گریخته و به شهرهای کوچک در اطراف آن و یا در نزدیکی مرز با لبنان و یا ترکیه پناه برده‌اند. بشار اسد همچنین در تلاش است تا مطمئن شود در نظر قدرت‌های غربی وی همچنان برای آینده کشورش یک عامل ضروری است. بشار اسد همچنین می‌خواهد غرب را متقاعد کند که حکومت وی تنها شریکی است که قادر به مقابله با شبه نظامیان وابسته به القاعده خواهد بود.

جان کری در حالی مصمم به متقاعد کردن باراک اوباما به فعالیت بیشتر در قبال سوریه است که چندی پیش در واشنگتن نشستی با حضور مقامات اطلاعاتی ائتلاف 11 کشوری به اصطلاح "دوستان سوریه" برگزار شد.

این مقامات اطلاعاتی از جانب کشورهایی نظیر فرانسه، انگلیس، عربستان، ترکیه، قطر و امارات متحده عربی به این نتیجه رسیدند که تا زمانی که بشار اسد به بازده نظامی مطلوب اطمینان دارد دیپلماسی بی‌فایده خواهد بود.

گزارش شده که برای نیل به این مقصود مذاکراتی درخصوص اینکه چطور کمک‌های مرگبار به گروه‌های شورشی در سوریه از جمله اعطای سلاح‌های سنگین نظیر موشک‌های ضد هوایی به آنها را می‌توان تقویت کرد، در جریان است.

شورشیان سوری به موشک‌های ضد هوایی موسوم به موشک‌های دوش پرتاب برای آنکه هلی کوپترهای متعلق به ارتش سوریه را سرنگون کنند نیاز دارند اما آمریکا تاکنون از اعطای این سلاح به آنها خودداری کرده است چرا که نگران است در نهایت شورشیان وابسته به القاعده بتوانند به آنها دست پیدا کنند.

ارتش آزاد سوریه وابسته به مخالفان تحت حمایت غرب اخیرا در تلاش برای اطمینان بخشی درخصوص اینکه چنین اتفاقی رخ نخواهد داد در تاریخ 16 فوریه فرمانده خود یعنی ژنرال سلیم ادریس را به دلیل شکست وی در عدم اتحاد گروه‌های شورشی پراکنده و ایفای نقش یک مجرای قابل اعتماد برای توزیع تسلیحات، تغییر داد.

اکنون سوال این است که آیا باراک اوباما حقیقتا به این نتیجه رسیده که اکراه خود در عدم مداخله در سوریه به شیوه‌ای که تعادل نظامی در آن را تغییر دهد و بشار اسد و حامیانش را با تهدید مواجه کند، کنار گذاشته است یا خیر؟ وعده‌های سابق باراک اوباما در این خصوص تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نینجامیده است اما از ریل خارج شدن قطار دیپلماتیک در ژنو موجب شده که براساس گزارش‌ها اوباما از جان کری و مشاوران نظامی وی بخواهد تا به یک راهبرد جسورانه تر در قبال سوریه دست پیدا کنند.»

انتهای پیام

کد N152182

وبگردی