آفتاب

موسیقیدان ژاپنی ساز قجری خود را به موزه موسیقی ایران اهدا کرد

موسیقیدان ژاپنی ساز قجری خود را به موزه موسیقی ایران اهدا کرد

پکن – ایرنا - استاد دانشگاه هنر توکیو در دیدار با ˈرضا نظرآهاری ˈ سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن از اهدای تار پنج سیم ایرانی خود به موزه موسیقی ایران خبر داد.

به گزارش ایرنا، ˈگن ایچی تسوگهˈ روز جمعه در دیدار با سفیر ایران ضمن اهدای تار پنج سیم خود به موزه موسیقی ایران، ویژگی های این ساز را تشریح کرد.

استاد تسوگه در عرصه موسیقی فعال است وعلاوه بر شناسایی موسیقی ایران و سایر کشورها در زمینه آموزش و شناساندن جنبه های مختلف سازها به مخاطب فعالیت می کند.

وی گفت که در سال 1342 خورشیدی و در دوران تحصیل دانشگاهی در ایران با اساتیدی چون مرحوم استاد زرین پنجه بنیانگذار موسیقی علمی ایران آشنا شده و این ساز را خریداری نکرده است و اکنون به موزه ایران اهدا می کند.

این ساز در طول سالیان متمادی در امر آموزش و تدریس در دانشگاه های ژاپن مورد استفاده قرار گرفته است.

وی گفت: این تار پنج سیم ساخت استاد فرج الله یک نمونه منحصر بفرد و کمیاب متعلق به 150 سال پیش یعنی دوره ناصرالدین شاه است و نسل جدید این تارها در حال حاضر شش سیم است.

موسیقدان ژاپنی با بیان اینکه آثار باستانی هر کشور متعلق به آن کشور است، خاطر نشان کرد: در اوایل سال جاری در بازدیدی از موزه موسیقی ایران تصمیم گرفتم این اثر تاریخی بی نظیر و قدیمی را به ایران بازگردانم و مناسب ترین محل برای نگهداری و ارائه به علاقمندان را موزه موسیقی ایران می دانم.

سفیر ایران در ژاپن نیز ضمن تمجید از عمل ارزشمند این موسیقیدان ژاپنی، از فعالیت های ارزنده این استاد درامر آموزش و معرفی موسیقی و سازهای ایرانی به دانشجویان و مخاطبان موسیقی در ژاپن تقدیر کرد.

این ساز تاریخی قرار است بزودی با حضور این موسیقیدان ژاپنی در تهران تحویل موزه موسیقی ایران شود.

آساق**د.م**1611
کد N152002

وبگردی