آفتاب
رئیس دیوان عالی کشور تشریح کرد

چرایی طولانی‌شدن رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان عالی

چرایی طولانی‌شدن رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان عالی

رئیس دیوان عالی کشور گفت که اطلاع‌رسانی درباره پرونده کهریزک به عهده سخنگوی قوه قضائیه است.

رئیس دیوان عالی کشور گفت که اطلاع‌رسانی درباره پرونده کهریزک به عهده سخنگوی قوه قضائیه است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله محسنی‌گرکانی در حاشیه سفر مسئولان عالی قضایی به استان کرمانشاه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده کهریزک گفت: من چون در جریان این پرونده نیستم، نمی‌توانم اظهارنظر کنم. فقط از آقای اژه‌ای در این باره سوال کنید.

رئیس دیوان عالی کشور درباره موضوع تنفیذ احکام قصاص توسط رئیس قوه قضاییه گفت: پرونده‌های قصاص باید توسط رئیس قوه قضاییه تنفیذ شود. یعنی باید در دادگاه رسیدگی و حکم مبنی بر قصاص صادر شود، منتهی ولی فقیه یا مجتهد باید حکم دادگاه را تنفیذ کنند تا بعد از آن حکم اجرا شود.

وی گفت: همانطور که در این سفر گفته شد، بیشتر پرونده‌های قصاص توسط رئیس قوه قضاییه بررسی و تنفیذ شده و بقیه پرونده‌ها برای سال بعد مانده است.

محسنی‌گرکانی در پاسخ به سوالی درباره علت طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها در دیوان عالی کشور گفت: آمار پرونده‌ها بالا رفته است و نیروی انسانی هم کم است و نمی‌شود که چشم‌شان را ببندند و امضا کنند، بلکه رئیس و مستشار باید پرونده‌ها را به دقت بخوانند و بعد از شور، رای صادر شده در پرونده را ابرام یا نقض می‌کنند.

رئیس دیوان عالی کشور گفت: دیوان عالی کشور 33 شعبه دارد که سه شعبه در قم و یک شعبه در مشهد است و در کل این پرونده‌ها به طور مرتب به دیوان عالی کشور می‌آیند و رسیدگی به آنها نیازمند دقت و بررسی است.

انتهای پیام

کد N151960

وبگردی