آفتاب

برداشت شخصی از آیات قرآن، علت پیدایش فرق انحرافی در اسلام

برداشت شخصی از آیات قرآن، علت پیدایش فرق انحرافی در اسلام

مسئول فرق و مذاهب اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان علت اصلی پیدایش فرق انحرافی در دین اسلام را برداشت شخصی افراد از آیات قرآن کریم و تفسیر به رأی دانست.

محمدرضا باغبانزاده در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، اظهار کرد: در چند قرن اخیر فرقه های زیادی به‌ نام اسلام ایجاد شده که از آن جمله می‌توان  به بهائیت، تصوف، اهل حق، غلات، اباضیه و وهابیت اشاره کرد که وهابیت خطرناک‌ترین فرقه در بین سایر فرق است.

وی افزود: علت اصلی پیدایش فرق انحرافی در دین اسلام، برداشت شخصی افراد از آیات قرآن کریم و تفسیر به رأی است.

باغبانزاده عنوان کرد: قرآن کریم در آیه ۷۹ سوره مبارکه بقره برای کسانی که با دست خود کتابی را برای گمراهی مردم نوشته و آن را به خداوند نسبت می دهند، عاقبت خوارکننده ای را مقرر فرموده است.

مسئول فرق و مذاهب اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان تصریح کرد: جنایاتی که امروزه وهابیت علیه شیعیان انجام می دهند نتیجه همین فرقه‌هاست که موجب انحراف در دین اسلام شده است.

وی گفت: گروه هایی هستند که تغییراتی در باورها یا آیین های دینی به وجود می آورند و موجب گمراهی مردم می شوند و افرادی که این تغییرات را در باورها و آیین های دینی به وجود می آورند مدعی هستند که پیامبر، امام معصوم یا قدیس هستند و از سوی خدا مأموریت تغییر و اصلاح دین را پیدا کرده اند.

باغبانزاده افزود: تشکیل فرقه های ضاله عوامل مختلفی دارد که از آن جمله می توان به بحران های فردی و اجتماعی، افسردگی ها، اضطراب‌ها، عشق ها و پیوندهای سست و ناپایدار، ناتوانی افراد در برقراری روابط اجتماعی موفق، بهره برداری های اقتصادی، قدرت و ثروت طلبی اشاره کرد.

مسئول فرق و مذاهب اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان با اشاره به علل گرایش به فرق ضاله بیان کرد: فقدان دانش دینی، تبلیغات علیه دین حقیقی و معنویت اسلامی و احساس ارتباط نزدیک تر به خداوند ازجمله عوامل گرایش به فرق ضاله به شمار می آید.

باغبانزاده تصریح کرد: برای اینکه فریب تبلیغات فرقه های ضاله و نحله های انحرافی را نخوریم باید در علوم دینی دانش لازم را کسب و در صورت بروز شبهات به عالم دینی مراجعه کنیم.

کارشناس فرق و مذاهب اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان بیان کرد: انسان در سنین نوجوانی و جوانی مستعد افتادن در دام آسیب های اجتماعی است، زیرا در این سنین احساسات بر عقل حاکم است و تصمیم گیری درست را برای انسان سخت می‌ کند.

وی افزود: برای اینکه در دام آسیب ها نیافتیم باید خود را با سلاح دانش مجهز کنیم و نیز از تجربیات دیگران در مواجهه با پدیده های مختلف اجتماعی بهره ببریم.

باغبانزاده با اشاره به اینکه هنر «نه گفتن»، بهترین راه مقابله با ناهنجاری هاست و کسی که این هنر را به خوبی بیاموزد در جامعه موفق خواهد بود، تصریح کرد: جامعه ما پر از هنجارها و ناهنجاری هایی است که هر روز ما با آن مواجه هستیم و در هر لحظه به سمت آنها دعوت می‌شویم که باید یاد بگیریم هنجارها را رعایت و از ناهنجاری ها پرهیز کنیم.

مسئول فرق و مذاهب اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان خاطرنشان کرد: انسان در دوران جوانی به‌ویژه در دوره معاصر با مشکلات و معضلات بسیار بزرگی روبروست و اگر از عقل و اندیشه استفاده نماید و با استفاده از آموزه های قرآنی و روایی به دنبال حل مشکلات باشد به یقین او را از حالت اضطراب و تشویش به ساحل آرامش، نجات و سعادت رهنمون خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N151795

وبگردی