آفتاب
امروز در دهلی نو انجام می شود/

دیدار وزیر امورخارجه ایران با معاون رییس جمهور هند

دیدار وزیر امورخارجه ایران با معاون رییس جمهور هند

دهلی نو - ایرنا - ˈمحمد جواد ظریفˈ وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) در دهلی نو با ˈحامد انصاریˈ معاون رییس جمهور هندوستان در مورد راههای توسعه روابط دوجانبه دیدار و گفت وگو می کند.

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه کشورمان که برای سفر رسمی دو روزه از دیروز (پنجشنبه ) در راس هیاتی عالی رتبه وارد پایتخت هند شده امروز گفت وگوهای خود را با مقامات ارشد این کشور آغاز می کند.

براساس برنامه اعلام شده از سوی وزارت امور خارجه هند، دکتر ظریف پیش از ظهر امروز با معاون رییس جمهور این کشور دیدار خواهد داشت.

وی همچنین عصر امروز با ˈسلمان خورشیدˈ همتای هندی خود در محل حیدرآباد هاوس وارد مذاکره می شود.

سلمان خورشید به افتخار حضور وزیر امور خارجه کشورمان جمعه شب ضیافت شامی نیز ترتیب داده است.

وزیر امور خارجه ایران دیروز در دهلی نو علاوه بر دیدار با روسای و مسوولان نهادهای کشورمان درجمع دانشجویان و خانوداه های ایرانی حضور یافت و سخنرانی کرد.

دکتر ظریف عصر دیروز در همایشی که محققان و اندیشمندان بنیاد تحقیقاتی آبزرور در دهلی نو با عنوان ˈ سیاست خارجی ایران - چشم انداز ثبات در آسیای غربی ˈ تشکیل داده بودند همراه همتای هندی خود شرکت کرد.

ظریف در سخنان مبسوطی که مورد تشویق حاضران قرار گرفت، به محورهای امنیت در جهان، اهمیت توسعه روابط ایران و هند، موضوع هسته ای و افراط گری اشاره کرد و گفت: امنیت در جهان انحصاری نیست بلکه باید با کشورهای دیگر به اشتراک گذاشته شود.

وزیر خارجه کشورمان افزود: درجهان امروز باید شبکه های امنیتی ایجاد شود اما دراین راه کشورها نباید برای کسب امنیت خود درسایر مناطق نا امنی ایجاد کنند. حضور تمام ملت های جهان برای برقراری امنیت در صحنه بین المللی بسیار اهمیت دارد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنانش در جمع محققان هندی به توافق ژنو و موضوع هسته ای کشورمان اشاره کرد و اظهارداشت : همانطور که آقای سلمان خورشید وزیر خارجه هند بیان کرد، ایران در برنامه هسته ای خود به دنبال ابزار جنگی نبوده بلکه هدف کاملا صلح آمیز است.

وی گفت: تعدادی تصور کردند که براساس افکار خیالی و با استفاده از فشار، ارعاب واعمال تهدید می توانند ایران را تسلیم خواسته های خود کنند و از این طریق برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را متوقف نمایند.

ظریف افزود: برداشت های اشتباه مبنی بر اینکه برنامه هسته ای ایران یک برنامه نظامی است سبب شد که آنان به نظر ایران در این مورد توجه نکنند و تنها بر حدس و گمان های خود پافشاری نمایند.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید براینکه نباید بر پایه حدس و گمان وارد گفت و گو شد، افزود: آنها فکر کردند که با خشونت می توانند برنامه هسته ای ایران را متوقف کنند و این یکی از مهمترین اشتباهات بود. تهدید به ارجاع مساله هسته ای به شورای امنیت، تحریم ها و حتی تهدید نظامی نیز نتوانست برنامه صلح آمیز ایران را متوقف کند.

دکتر ظریف تصریح کرد: برای حل و پیشروی مساله هسته ای ایران ما باید به یک هدف مشترک دست یابیم و به نظر من پذیرفتن صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران برای جهان ضروری است.

در این همایش سلمان خورشید وزیر امور خارجه هند نیز در مورد اهمیت جایگاه ایران در منطقه و جهان و گسترش روابط بین دهلی نو و تهران سخنرانی کرد.

وی در مورد موضوع هسته ای ایران گفت: افتخار من است که از طرف کشورم به جامعه جهانی اعلام کنم هدف ایران از برنامه هسته ای خود کاملا صلح آمیز بوده و تهران خواستار عدالت و حقوق یکسان در این زمینه است و این حق کاملا طبیعی برای مردم هر کشوری می باشد.

آساق ** 275 **
کد N151784

وبگردی