آفتاب

وزیر خارجه هند: برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است

وزیر خارجه هند: برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است

دهلی نو - ایرنا - وزیر امور خارجه هند گفت: افتخار من است که از طرف کشورم به جامعه جهانی اعلام کنم هدف ایران از برنامه هسته ای خود کاملا صلح آمیز بوده و تهران خواستار عدالت و حقوق یکسان در این زمینه است و این حق کاملا طبیعی برای مردم هر کشوری می باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وزیرخارجه هند که همراه ˈ محمد جواد ظریفˈ همتای ایرانی خود شامگاه پنجشنبه در همایش بنیاد تحقیقاتی آبزرور با عنوان ˈ سیاست ایران - چشم انداز ثبات آسیای غربی ˈ حضور یافته بود طی سخنانی افزود:هند و ایران همسایه های بسیار مهمی برای یکدیگر به شمار می روند و دو کشور در زمینه های اقتصادی و امنیتی روابط بسیار نزدیکی دارند.

وی با اشاره به تمایل کشورش برای گسترش روابط با ایران گفت: گسترش روابط اقتصادی و امنتیی هند و ایران نه تنها برای پیشرفت دو کشور اهمیت دارد بلکه این روابط می تواند امنیت منطقه را نیز تامین کند.

وی تاکید کرد:من متعقدم که ایران می تواند نقش مهمی را در زمینه های صلح و امنیت اجتماعی و اقتصادی در تمامی منطقه غرب آسیا داشته باشد.

ˈ هند همیشه بر این باوربوده که ایران کشوری مهم در منطقه است و نباید آن را با نادیده گرفتن در صحنه بین المللی منزوی ساخت. دهلی نو همواره تاکید کرده که دیپلماسی و گفت وگوهای دوستانه تنها راه برای حل تمام مسایل از جمله موضوع هسته ای است.ˈ

سلمان خورشید با اشاره به اینکه هند و ایران دارای روابط طولانی مدت و تاریخی هستند، اظهارداشت:این افتخار من است که از طرف هند به جامعه جهانی اعلام کنم هدف ایران از برنامه هسته ای کاملا صلح آمیز بوده و این کشور تنها خواستار عدالت و حقوق یکسان در زمینه آن است و این حقی کاملا طبیعی برای مردم هر کشوری است و نمی شود هیچ ملتی را از آن محروم کرد.

وزیر امور خارجه هند تاکید کرد: ما در زمانه ای زندگی می کنیم که فناوری نقش بسیار مهمی را درجهان و به خصوص در آسیا ایفا می کند.

وزیر امور خارجه هند با تاکید براینکه دکتر روحانی رییس جمهور و ظریف وزیر امور خارجه ایران تاکنون در رفع نگرانی های منتقدان برنامه هسته ای بسیار موفق بوده اند، گفت: من معتقد هستم آقای ظریف که پیش از این توانسته بود در زمینه های مختلف بین المللی بسیار موفق ظاهر شود، فرد مناسب در دولت آقای روحانی می باشد.

ˈوی از زمان آغاز کار خود با انجام سفرهای گوناگون به کشورهای مختلف سیاست خارجی ایران را به گوش جهانیان رسانده و همچنین توانسته سیاست هسته ای ایران را روشن تر از قبل مطرح کند.

در این همایش وزیر امور خارجه کشورمان نیز سخنرانی کرد و خواستار تلاش همه جانبه برای رفع موانع موجود برسر راه همکاریها بین تهران و دهلی نو شد.

بنیاد تحقیقاتی آبزرو بعنوان یک اندیشکده پژوهشی و رهنمود سازی مستقل در سپتامبر 1990 توسط کومارمیشرا چهره مطبوعاتی و مشهورسیاسی هند تشکیل شده است.

این بنیاد ارتباط نزدیکی با وزارت خارجه و وزارت دفاع هند دارد و پژوهشگران آن مشارکت زیادی در بهبود سیاست های دولت کشورشان داشته اند.

وزیر امور خارجه ایران که صبح امروز (پنجشنبه ) به دعوت رسمی سلمان خورشید همتای هندی خود وارد دهلی نو شده فردا (جمعه ) ضمن دیدار با مقامات ارشد این کشور موضوعات مورد علاقه و اوضاع منطقه ای و بین المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد داد.

آساق ** 2163 ** 275 **
کد N151600

وبگردی