آفتاب

حزب حاکم ایالت خیبر پاکستان , حکم دادگاه درباره تردد خودروهای ناتو را اجرا می کند

حزب حاکم ایالت خیبر پاکستان , حکم دادگاه درباره تردد خودروهای ناتو را اجرا می کند

اسلام آباد - ایرنا - حزب ˈتحریک انصاف پاکستانˈ به عنوان حزب حاکم در ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب این کشور پنجشنبه تصمیم گرفت تا براساس حکم دادگاه ؛ اجازه تردد به خودروهای تدارکاتی نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به مقصد افغانستان را بدهد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های پاکستانی؛ تصمیم مسوولان ارشد حزب تحریک انصاف تنها یک روز پس از اینکه دادگاه عالی شهر ˈپیشاورˈ مرکز ایالت خیبرپختونخوای پاکستان با صدور حکمی؛ اقدام دولت این ایالت برای مسدودکردن تردد خودروهای تدارکاتی نیروهای ناتو را غیرقانونی اعلام کرد؛ عنوان شده است.

طی ماه های گذشته ؛ فعالان سیاسی حزب تحریک انصاف در اعتراض به حملات موشکی هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطق قبایلی پاکستان؛ از تردد خودروهای تدارکاتی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مسیرهای مختلف این ایالت جلوگیری می کردند.

حامیان حزب تحریک انصاف و حزب جماعت اسلامی (حزب ائتلافی دولت ایالت خیبر) 96 روز کامیون های ناتو را مجبور به توقف کرده و اجازه ندادند این خودروها از طریق مرز ˈتورخمˈ در شمال غرب پاکستان وارد افغانستان شوند.

نشست مسوولان ارشد حزب تحریک انصاف به ریاست ˈعمران خانˈ رییس این حزب و نماینده مجلس ملی پاکستان شامگاه امروز در اسلام آباد برگزار و تصمیم گرفته شد تا مسیرهای ایالت خیبرپختونخوا به منظور تردد خودروهای ناتو با توجه به حکم دادگاه عالی شهر پیشاور ؛ گشوده شود.

عمران خان در این نشست اعلام کرد: تحصن در مسیر تردد خودروهای ناتو به پایان رسیده و به خودروهای تدارکاتی ناتو اجازه داده می شود تا از طریق مسیرهای ایالت خیبرپختونخوای پاکستان جهت ورود به افغانستان استفاده کنند.

وی افزود: جلوگیری از تردد خودروهای تدارکاتی ناتو از ماه نوامبر( آبان و آذرماه ) باعث شد تا دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در توقف حملات موشکی پهپادهای جاسوسی تحت فشار قرار گفته و پنتاگون نیز مجبور شد تا عرضه تدارکات به نیروهای خارجی از طریق مرز تورخم پاکستان به افغانستان را برای مدتی به حالت تعلیق درآورد.

پیش تر اتحادیه حمل و نقل و بازرگانان این کشور با مراجعه به دادگاه شهر پیشاور مرکز ایالت خیبرپختونخوا ؛ اقدام دولت حزب تحریک انصاف به عنوان حزب حاکم در این ایالت را به چالش کشیده و اعلام کرد که جلوگیری از تردد کامیون ها ؛ فعالیت های تجاری و اقتصادی آنان را تحت تاثیر قرار داده است.

قضات دادگاه عالی شهر پیشاور پاکستان نیز با صدور حکمی درخصوص درخواست ارائه شده از سوی بازرگانان؛ توقف خودروهای ناتو در ایالت خیبرپختونخوا را غیرقانونی دانسته و اعلام کردند: اقدام دولت ایالتی در توقف کامیون ها غیرموجه می باشد و مسوولان باید نسبت به حمایت از قوانین مربوط به حقوق بشر؛ اطمینان دهند.

به گفته مقامات پاکستان ، خودروهای ناتو تدارکات لازم برای نزدیک به 140 هزار نفر از نظامیان خارجی مستقر در افغانستان را با عبور از مسیرهای زمینی پاکستان مهیا می کنند.

به گفته آنان، حدود 70 درصد تدارکات نیروهای ناتو از طریق پاکستان فراهم و به افغانستان منتقل می شود.

آساق ** 1095**1392
کد N151555

وبگردی