آفتاب

ناتو از روسیه خواست به تنش‌ها در شبه جزیره کریمه دامن نزند

ناتو از روسیه خواست به تنش‌ها در شبه جزیره کریمه دامن نزند

دبیرکل ناتو امروز (پنجشنبه) ضمن ابراز نگرانی نسبت به تحولات منطقه خودمختار کریمه اوکراین،‌ به روسیه تاکید کرد دست به هیچ اقدامی که باعث تشدید تنش‌ها یا ایجاد سوء‌تفاهم شود نزند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، افراد مسلح اوایل امروز به چند ساختمان دولتی منطقه خودمختار کریمه حمله کرده و این ساختمان‌ها را تصرف کردند و پرچم روسیه را بر فراز آن به اهتزاز در آوردند.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو گفت: من نسبت به تحولات کنونی در کریمه نگرانم. من به روسیه تاکید می‌کنم تا دست به هیچ اقدامی که باعث افزایش تنش‌ها یا ایجاد سوء‌تفاهم شود، نزند.

وی افزود: یک اوکراین با اقتدار، مستقل و باثبات برای امنیت اروپا و مناطق فراتر از آن، حیاتی است. اوکراینی که کاملا متعهد به دموکراسی و اجرای قانون باشد برای امنیت اروپا- ‌آتلانتیک بسیار مهم است.

راسموسن ادامه داد: در راستای توافقات کنونی با کی‌یف، همپیمانان ناتو به حمایت خود از حاکمیت، استقلال،‌ تمامیت ارضی، توسعه دموکراسی و اصل عدم تجاوز به مرزهای اوکراین به عنوان فاکتورهای کلیدی ثبات و امنیت در اروپای مرکزی و شرقی و به طور کلی در کل این قاره ادامه می‌دهند.

وی گفت: امروزه اوکراین مهمترین مساله امنیتی اروپا است. بیانیه ناتو پیام وحدت و حمایت برای مردم اوکراین است.

این اظهارات در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها نسبت به آینده اوکراین پس از سرنگونی ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری این کشور مطرح شده اند.

راسموسن تاکید کرد که روسیه ائتلاف ناتو را در جریان رزمایش خود قرار داده اما شخص وی عصرهنگام، وقتی که در نشست حضور داشته از این مساله مطلع شده است.

راسموسن گفت: من فرض می کنم که روسیه به همه وظایفش در خصوص اطلاع‌رسانی پایبند بوده است.

وی افزود: ما آماده‌ایم تا به کمک‌های خود به اوکراین در اجرای اصلاحات دموکراتیک ادامه دهیم. مردم اوکراین هستند که باید درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند. همه ما باید به تمامیت ارضی، استقلال و حاکمیت اوکراین احترام بگذاریم. این پیام برای افرادی است که این مساله را نادیده می‌گیرند.

انتهای پیام

کد N151334

وبگردی