آفتاب

هشدار آمریکا نسبت به عواقب امضا نشدن توافق امنیتی با افغانستان

هشدار آمریکا نسبت به عواقب امضا نشدن توافق امنیتی با افغانستان

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جریان سفر به افغانستان اعلام کرد که بن‌بست در امضای توافق‌نامه امنیتی میان دو طرف، باعث تشویق دشمنان شده و ممکن است منجر به همکاری شماری از نیروهای امنیتی افغان با طالبان شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نقل از بی بی سی، ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در جریان دیدار از نیروهای آمریکا در افغانستان گفت: دستور باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در خصوص برنامه‌ریزی برای خروج کامل نیروهای ما از افغانستان فرماندهان ارتش افغانستان را نگران کرده و اعتماد در میان نیروهای افغان را کاهش خواهد داد.

دمپسی گفت: در بخش‌های از افغانستان به نظر می‌رسد که احتمال تبانی میان نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان وجود خواهد داشت و تاخیر در امضای توافق‌نامه امنیتی انجام این‌ تبانی را تسریع می‌کند. فکر نمی‌کنم این سازش‌ها بسیار گسترده باشند اما ما باید در مورد چنین احتمالی هشدار دهیم.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا اخیرا به وزارت دفاع دولت خود دستور داد تا برنامه‌ریزی برای گزینه صفر یعنی خروج کامل از افغانستان تا آخر سال جاری میلادی را تسریع کند و گفته در صورتی‌ که موافقت‌نامه میان افغانستان و آمریکا امضا نشود، آمریکا راهی به جز خروج کامل نیروهایش از افغانستان ندارد.

رئیس جمهوری آمریکا دیروز در گفتگوی تلفنی با حامد کرزای، همتای افغان خود هشدار داد واشنگتن ممکن است تا پایان سال جاری میلادی تمام نیروهایش را از افغانستان خارج کند.

در صورت امضای توافق‌نامه امنیتی میان آمریکا و افغانستان، واشنگتن قصد دارد پس از پایان ماموریت رزمی نیروهایش در افغانستان، ۱۰ هزار سرباز آمریکایی را برای آموزش دادن، حمایت و مشاوره به ارتش و پلیس افغانستان در این کشور حفظ کند.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که عقیده ندارد آمریکا همه نیروهایش را از افغانستان خارج خواهد کرد.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو نیز روز چهارشنبه و یک روز پیش از نشست وزرای دفاع ناتو و مقامات افغانستان در بروکسل، اظهار داشت: اگر توافق امنیتی میان افغانستان و آمریکا امضا نشود، هیچ یک از سربازان ناتو پس از ۲۰۱۴ در افغانستان باقی نخواهند ماند.

وی افزود: بگذارید تاکید کنم که این گزینه مورد پسند ما نیست اما واقعیت‌ فعلا همین است و ما این واقعیت‌ را در برنامه‌ریزی خود در نظر می‌گیریم.

قرار است امروز(پنجسنبه) اجلاس وزرای دفاع ناتو در مقر این سازمان در بروکسل برگزار شود و موضوع افغانستان و آینده ماموریت نظامی غرب در این کشور در صدر دستور کار این اجلاس قرار دارد. به همین دلیل در این نشست مقامات نظامی افغانستان نیز حضور خواهند داشت.

انتهای پیام

کد N151076

وبگردی