آفتاب

تشدید ناآرامی‌ها در کریمه

تشدید ناآرامی‌ها در کریمه

ایسنا نوشت:

معترضان حامی و مخالف روسیه در مقابل ساختمان پارلمان منطقه خودمختار کریمه با یکدیگر درگیر شده و به سوی یکدیگر سنگ‌ و بطری‌ پرتاب کردند و پرچم‌های کشور مورد حمایت خود را در دست گرفتند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه راشاتودی، روز چهارشنبه تنش‌ها میان گروه‌های معترض رقیب در شبه جزیره کریمه که در نزدیکی یکدیگر راهپیمایی می کردند و پرچم‌های روسیه، اوکراین، کریمه و کریمه تاتار را در دست داشتند، افزایش یافت.

مصطفی دژمیلف، قانونگذار محلی این شبه جزیره گفت: در جریان این درگیری‌ها دو تن کشته شدند؛ یک مرد بر اثر سکته قلبی و یک خانم بر اثر فشار جمعیت جان باخت.

وزارت بهداشت کریمه گزارش داد، در جریان این درگیری‌ها دستکم 30 تن زخمی شده‌اند که شش تن از آنها در بیمارستان بستری هستند. وضعیت سلامتی سه تن از آنها وخیم است اما سه تن دیگر جراحت‌های نرمالی دارند. اکثر بیماران پذیرش شده در بیمارستان‌ها جراحت‌هایی در ناحیه سر و شکم داشتند.

رفعت چوبارف، رئیس حزب ملی "مجلس مردم تاتار کریمه" نهایتا از معترضان خواست تا به صورت صلح‌آمیز به خانه‌های خود بروند، وی در سخنرانی گفت: کریمه در پی اقدامات تحریک‌آمیز دچار تفرقه نمی‌شود و مردم خودشان درباره آینده این منطقه تصمیم‌گیری خواهند کرد.

وی خطاب به معترضان گفت: ما این جا جمع شده‌ایم تا مطمئن شویم که شورای عالی کریمه دیگر مرکز بی‌ثباتی نیست. ممکن است ما در رویکردهایمان اختلاف نظر داشته باشیم اما از نظر عشق به کریمه و نژادی با یکدیگر متحد و اتفاق نظر داریم. ما در تلاشیم تا رویکرد مشترکی برای ساخت آینده کریمه پیدا کنیم.

چوبارف همچنین مقام‌های کریمه را مقصر رویدادهای کنونی در این منطقه دانسته و خواستار برگزاری جلسه جدید پارلمان محلی شد.

وی سپس در جریان این سخنرانی جای خود را به سرگئی آکسنیوف، رهبر حزب اتحاد روسیه داد که وی نیز به معترضان تاکید کرد تا از درگیری اجتناب کنند.

آکسنیوف گفت: همه ما که در اینجا جمع شده‌ایم کریمه‌ای هستیم. کریمه خانه مشترک همه ما است و ما باید به یکدیگر احترام بگذاریم. ما باید دست به دست یکدیگر با چالش‌های بیرونی مقابله کنیم. اجازه ندهید که تحریک‌های سیاسی باعث آغاز درگیری‌ها در این میدان شود.

تعدادی از ساکنین منطقه کریمه مدعی هستند که این منطقه از کی‌یف پیروی نمی‌کند در حالی که جامعه مسلمانان محلی تاتارهای کریمه نسبت به مقام‌های جدید اوکراین ابراز حمایت کردند.

ماموران پلیس حاضر در صحنه غیرمسلح بودند و تنها باتوم داشتند.

ولادیمیر کونستانتینف، رئیس پارلمان کریمه ضمن رد گزارش‌ها مبنی بر اینکه قانونگذاران درباره احتمال جدایی منطقه خودمختار کریمه از اوکراین مذاکره خواهند کرد، گفت: پارلمان کریمه درباره مساله جدایی از اوکراین مذاکره نشستی برگزار نخواهد کرد.

راهپیمایی‌کنندگان روس خواستار اعلام استقلال منطقه خودمختار کریمه و کمک روسیه هستند.

تاتارهای شبه جزیره کریمه ضمن ابراز حمایت از مقام‌های جدید اوکراین اعلام کردند، اجازه نخواهند داد که این منطقه خودمختار از اوکراین جدا شود.

به علاوه معترضان خواستار برگزاری رفراندومی در این باره شدند تا مردم تصمیم بگیرند که ‌آیا کریمه موقعیت کنونی خود به عنوان یک منطقه خودمختار در اوکراین را حفظ کند یا مستقل شود یا دوباره بخشی از روسیه شود.

5252

کد N151043

وبگردی