آفتاب
تحولات اوکراین/

سیطره افراد مسلح بر ساختمان های دولتی کریمه/ پارلمان نخست وزیر جدید را معرفی می کند

سیطره افراد مسلح بر ساختمان های دولتی کریمه/ پارلمان نخست وزیر جدید را معرفی می کند

وضعیت فوق العاده در شبه جزیره کریمه و تشکیل جلسه پارلمان برای انتخاب نخست وزیر دولت انتقالی از جمله آخرین تحولات اوکراین به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی بالاگرفتن اعتراضات در شبه جزیره کریمه واقع در جنوب اوکراین، وضعیت این منطقه به حالت بحرانی درآمد. بر این اساس افراد مسلح به ساختمان های دولتی و پارلمان این منطقه حمله کرده و پس از تصرف آنها، پرچم روسیه را به اهتزار درآوردند.

به گزارش رویترز این افراد یونیفورم هایی بدون علامت پوشیده و به روسی با هم گفتگو می کنند. هنوز هویت این افراد و یا خواسته آنها از چنین اقدامی اعلام نشده است. این در حالی است که اکثریت جمعیت شبه جزیره کریمه در دریای سیاه را روسها تشکیل می دهند.

بر این اساس درگیری ها در کریمه شب گذشته به اوج خود رسید. بیش از 10 هزار نفر از تاتارهای این شبه جزیره با تظاهرات در مقابل ساختمان پارلمان مخالفت خود را با لغو خودمختاری این منطقه اعلام کردند. در عین حال بیش از 4 هزار روس با برگزاری تظاهرات خواستار الحاق این منطقه به روسیه شدند. گزارش ها حاکی است در درگیری های شب گذشته بین معترضان و نیروهای امنیتی در کریمه دست کم 30 نفر مجروح شدند.

خبر دیگر این که پارلمان اوکراین امروز برای تعیین نخست وزیر دولت انتقالی رای گیری می کند. "آرسنی یازنیوک" 39 ساله برای احراز این پست معرفی شده و قرار است دولتی متشکل از 21 وزیر را اداره کند. این در حالی است که از میان پست های کابینه، 8 وزارت به نامزدهای معرفی شده از سوی معترضان در میدان استقلال اختصاص یافته است.

علاوه بر یازنیوک، معاون وی، "بوریس تاراسیوک" وزیر پیشنهادی همکاری با اروپا، "یوری پرودان" وزیر پیشنهادی انرژی و نیز "لودمیلا دنیسووا" از دیگر اعضای کابینه از حزب سرزمین پدری هستند. این در حالی است حزب حاکم پیشین به ریاست "ویکتور یانوکووچ" رئیس جمهوری برکنار شده هیچ سهمی در دولت جدید نخواهد داشت. نمایندگان در حالی امروز به دولت جدید رای می دهند که انتخاب رئیس جمهوری موقت از سوی آنها با مخالفت های بسیاری روبرو شده است.  

گفتنی است طی روزهای اخیر هزاران نفر در شهر کی یف با برگزاری تظاهرات مخالفت خود را با انتخاب "الکساندر تورچینوف" به عنوان رئیس جمهوری موقت  اعلام کرده اند.

کد N151022

وبگردی