آفتاب

هشدار رییس مجلس لبنان/ از حق مقاومت کوتاه نخواهیم آمد

هشدار رییس مجلس لبنان/ از حق مقاومت کوتاه نخواهیم آمد

بیروت - ایرنا - درحالیکه در محافل سیاسی و رسانه ای لبنانی بحث بر سر گنجاندن معادله «ارتش، ملت و مقاومت» در بیانیه وزارتی دولت جدید لبنان است، « نبیه بری» رییس مجلس نمایندگان لبنان هشدار داد که از حق مقاومت کوتاه نمی آید.

به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی (السفیر) در شماره روز پنجنشبه خود نوشت که نبیه بری خاطرنشان کرده است حتی اگر حزب الله از حق درج مقاومت در بیانیه وزارتی دولت «تمام سلام» کوتاه بیاید او نمی پذیرد.

کمیته 7 نفری تدوین بیانیه وزارتی دولت سلام به ریاست او تاکنون 6 جلسه تشکیل داده و قرار است هفتمین جلسه آن فردا جمعه برگزار شود.

هر دولت لبنان در شروع کار خود بیانیه ای را که بازگو کننده سیاست ها ، دستور کارها و مواضع آن است ، منتشر می کند که به بیانیه وزارتی معروف است.

پایگاه اطلاع رسانی لبنانی « العهد» نیز نوشت که نبیه بری در دیدار با تعدادی از نمایندگان مجلس این کشور تاکید کرده است که « که به هیچ وجه با حذف بند مقاومت از بیانیه وزارتی دولت جدید لبنان موافق نیست».

پایگاه خبری «لبنان 24» نیز به نقل از نبیه بری که ریاست جنبش شیعی امل لبنان را هم برعهده دارد، نوشت: به صدور بیانیه وزارتی در آینده ای بسیار نزدیک خوشبین هستم، ما در گفت وگوها در این خصوص با ملاطفت بسیار رفتار کرده و آماده ادامه این روند به منظور رسیدن به توافق بر سر نقاط مورد اختلاف هستیم.

وی افزود: در چهار اجلاس سران کشورهای عربی و بیانیه های اجلاس های وزرای خارجه اتحادیه عرب که آخرین آن در سال 2013 برگزار شد، بر حق مقاومت لبنان در برابر اشغالگری های اسراییل با تمامی وسایل مشروع تاکید شده است.

معادله « ارتش، ملت و مقاومت» که تضمین کننده موفقیت لبنان در هر رویارویی با دشمن صهیونیستی است، درج آن در بیانیه وزارتی با مخالفت گروه 14 مارس بوی‍ژه جریان المستقبل به رهبری«سعدحریری» و حزب «نیروهای لبنانی» به ریاست «سمیرجعجع» که حتی حاضر نشد به دلیل حضور حزب الله در دولت سلام شرکت کند، رو به رو شده و برخی وزاری وابسته به المستقبل از جمله « پطرس حرب» که در کمیته تدوین بیانیه وزارتی هم عصو است، تهدید کرده اند که اگر این معادله در بیانیه وزارتی قرار گیرد، استعفا می دهند.

«محمد فنیش» وزیر مشاور در امور پارلمان و عضو حزب الله، «علی حسن خلیل» وزیر دارایی و عضو جنبش شیعی امل، «جبران باسیل» وزیر خارجه و مسیحی مارونی عضو جریان ملی آزاد به رهبری«میشل عون»، «پطرس حرب» وزیر ارتباطات و مسیحی مستقل نزدیک به حزب جریان المستقبل، «سجعان قزی» وزیر کار و مسیحی عضو حزب الکتائب، «نهاد المشنوق» وزیر کشور و اهل تسنن عضو حزب جریان المستقبل و «وائل ابوفاعور» وزیر بهداشت ، دروزی عضو حزب « سوسیالیست ترقی خواه» به ریاست « ولید جنبلاط » هفت عضو کمیته بیانیه وزارتی دولت جدید لبنان هستند که هنوز طی جلساتی که تشکیل داده اند نتوانسته اند به توافق نهایی در این رابطه دست پیدا کنند.

خاورم**2024 ** 1324
کد N150919

وبگردی